Min lokala hjälte

Bromma flygplats kvar – utredning stoppad

Regeringsbeslut efter påtryckningar från riksdagen - Bromma flygplats blir kvar
Regeringsbeslut efter påtryckningar från riksdagen - Bromma flygplats blir kvar
Regeringen böjer sig för riksdagsmajoriteten och lägger ned utredningen om Brommaflygets framtid.

– Det är otrolig beklagligt. Vi behöver bostäder annars riskerar Stockholms utveckling att stanna av, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP):

Den tidigare näringsministern Anders Sundström (S) fick för ett drygt år sedan i uppdrag av regeringen att utreda framtiden för Bromma flygplats.

Bakgrunden är en hemställan från Stockholms stads rödgrönrosa styre som uttalat att man vill bygga bostäder på Bromma flygplats senast 2022.

Men efter påtryckningar från en majoritet i riksdagen lägger regeringen nu ned den del av utredningen som berör Brommaflygets vara eller icke vara.

Bromma flygplats blir alltså kvar.

– Vi kan konstatera att Stockholms stads majoritet står i konflikt med majoriteten i risdagen. Det är tråkigt att det finns en majoritet som inte vill ta reda på fakta. Många är övertygade om att Bromma inte är den bästa platsen att ha en flygplats på. Nu kan inte de lokala politikerna göra något åt detta, säger bostads- och stadsutvecklingsminister Mehmet Kaplan (MP) till dn.se.

Mehmet Kaplan är vidare kritisk till att regeringen tvingas böja sig för riksdagen i frågan.

– Riksdagen borde inte lägga sig i regeringens utredningsmakt, vilket KU (Konstitutionsutskottet) delvis håller med om. Anledningen till att regeringen utreder är ju att få ett underlag för ett senare beslut, säger Mehmet Kaplan.

Det är beklagligt för Stockholm att regeringen låtit sig köras över av riksdagen på det här sättet, tycker Daniel Helldén.

– Men tyvärr har aktörer i Stockholm ägnat sig åt skrämselpropaganda och gjort detta till en fråga om flygtrafiken när det i själva verket handlar om bostäder. Utan bostäder riskerar Stockholms utveckling att stanna av. Något som berör hela landet, säger Daniel Helldén.

Preliminära beräkningar har visat att 70 000 människor skulle kunna bo i området där Bromma flygplats ligger.

Det skulle infria en del av vallöftet om att bygga 140 000 bostäder i Stockholm fram till 2030.

– Vi klarar fortfarande av bostadsmålet, men Stockholm växer även efter 2030 och Bromma är en utmärkt, central plats att bygga på, säger Daniel Helldén.

Staden kommer att gå vidare med sin egen utredning om Bromma flygplats. Men eftersom det är regeringen som sitter på avtalet med flygplatsen, ett avtal som gäller fram till 2038, är man bakbunden.

– Det handlar om enorma markvärden som låsts in, säger Daniel Helldén.

Bolaget Swedavia som driver flytplatsen betalar 1 krona årligen i markhyra till Stockholms stad, plus 5 kronor per avresande flygpassagerare, vilket ger en total markhyra på 4 miljoner kronor årligen.

Markens värde har beroende på exploateringsgrad i olika utredningar uppskattats till mellan 10 och 20 miljarder kronor.

Mitt i har sökt Jessica Rosenkrantz (M), vice ordförande i trafikutskottet för en kommentar.