ANNONS

Bromma flygplats – älskad, hatad och nedläggningshotad

Bromma flygplats 1936.
Så här såg det ut 1936, när flygplatsen precis hade öppnat.
Bromma flygplats har kopplat samman världen från invigningen 1936 till 1962, då utrikesflyget flyttades till nybyggda Arlanda. Då kom även frågetecknen: Fanns behovet av två flygplatser? 57 år senare dras frågan om nedläggning fortfarande i långbänk.

ANNONS

Bromma flygplats-balk

Lägg ner Bromma flygplats nu! Det öppna brevet till ledamöterna i Stockholms kommunfullmäktige skickades i slutet av november. Där trycker brevskrivaren, en man i Bromma, på de klimatfarliga ämnen som flygplanen släpper ut. 

Och han får medhåll från Karin Wanngård, (S), oppositionsborgarråd i Stockholm.

Ingen skulle i dag komma på tanken att bygga en flygplats ett par kilometer från huvud­stadens centrum. Det är dåligt för såväl klimat som näringsliv att ha två flygplatser i Stockholmsområdet. Så inleder Wanngår ett inlägg på DN debatt i oktober.

Hon är inte ensam om att debattera om flygplatsens vara eller icke vara. Från invigningen 1936 har Bromma kopplat samman hela världen ända fram till 1962, då utrikesflyget flyttades till det då nybyggda Arlanda.

Då kom även frågetecknen. Finns behovet av två flygplatser i Stockholmsområdet? 57 år senare dras frågan om nedläggning fortfarande i långbänk. 

Om flygplatsen läggs ner så är det en epok som går i graven, säger Mats Ekdahl, en av författarna till boken ”Bromma upp och ner – nu och då”. 

Ambulanshelikopter kan trafikera Bromma

Avsikten att lägga ner är tydlig från den socialdemokratiskt ledda regeringen, som tycker att platsen passar bättre för 30 000 -50 000 bostäder. De vill att kontraktet som Swedavia har med staden och som sträcker sig till 2038 bryts tidigare än så.

Stockholms stad har även fattat beslut om att bygga 140 000 nya bostäder i Stockholm till 2030, något som skulle underlättas med tillgången till marken. 

Samtidigt visar en ny utredning att den bästa platsen för länets ambulanshelikopter kan vara Bromma.

ANNONS

”Sista ordet är inte sagt”

Budget, Stockholms stad, Anna König Jerlmyr Finnansborgarråd i Stockholm

Anna König Jerlmyr (M) finansborgarråd i Stockholm. Foto: Pekka Pääkkö.

Enligt finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M), är det inte aktuellt med en omförhandling av avtalet.

– Vi kommer inte förhandla om något avtal, utan för vår del är det viktigast att vi stärker flygkapaciteten i hela regionen, och det gör vi både genom att Bromma finns kvar för flyg inom Sverige, men också att satsa på Arlanda så att vi stärker den interkontinentala tillgängligheten, säger hon till P4 Stockholm.

Men vem får sista ordet? Varken Karin Wanngård (S) eller Anna König Jerlmyr (M). Beslutet ligger hos regeringen. Men författaren och flygplatskännaren Mats Ekdahl tror inte att ens de kan avgöra saken.

– Det sista ordet är nog inte sagt än. Det är långt fram till 2038, säger han. 

Del 4 av 4

Bromma flygplats

En plats för nervkittlande räddningsaktioner i krigstid, tårdrypande farväl och Sveriges första kändisspotting. Bromma flygplats har en central roll i historien. 83 år efter invigningen är den fortfarande en snackis i hela landet. I den här serien får du veta mer om flygplatsens dåtid, nutid och framtid. 

Källa: Swedavia
ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.