Bilen kan avgöra racingens framtid

Streetracingbilen, en Ford Mustang, står uppställd hos polisen. Ägaren uppger att han byggt om bilen för en halv miljon kronor. Den värderas till 280 000 kronor.
Ägaren uppger att han byggt om bilen för en halv miljon kronor. Den värderas till 280 000.
Streetracingen i Stockholm
Streetracingen i Stockholm.
Allt handlar om bilen när det omtalade och uppskjutna streetracemålet i dag avgörs under hög säkerhet av hovrätten. Polisen hoppas att ett förverkande kan minska den olagliga streetracingen på Södertörn. Försvaret menar att det är fel att ge sig på bilägaren.

I över ett år har streetracingbilen stått uppställd på polisens beslagsförvar.

Bilens ägare har enligt egen utsago byggt om den för en halv miljon, och den värderas i dagsläget till 280 000 kronor.

Intresset för rättegången har växt sedan rättegången fick ett dramatiskt slut i september.

Svea hovrätt har tvingats flytta tisdagens uppskjutna rättegång till säkerhetssalen i Södertörns tingsrätt för att åhörarna ska få plats.

Säkerhetsläget har höjts.

Streetracingen kan stoppas

Målet, som handlar om huruvida bilen är ett rent brottsredskap eller inte, har tung betydelse.

Bilägaren själv är inte misstänkt för brott men rättsväsendet ser hans bil som något som bara kan användas för olagliga race. Den går inte längre att köra i vanlig trafik.

Skulle bilen förverkas ser polisen det som en chans att komma till bukt med streetracingen.

Mot polisen står den olagliga streetrace-kulturen.

Det rör sig om flera olika ”team”, med egna tröjor, loggor, och egna säkerhetsföreskrifter för tävlingarna.

Allt filmas.

Och ryktena om racen sprider sig snabbt. Hundratals är ute och tittar.

Men vanlig trafik kommer i kläm.

Polisen: Våldsbenägenheten ökat

Långa köer bildas på motorlederna när vägarna stängs av.

Racen kan också få allvarliga konsekvenser och polisen har i flera år anklagat streetracingen för att man stoppar upp viktiga ambulanstransporter.

Göran Bolinder, chef på trafiksektionen på Stockholmspolisen, tror att ett beslut om förverkande avskräcker från streetracingen.

Våldsbenägenheten har ökat och är mer brutalt. Man har haft mc-förare som jobbat ihop för att försöka blocka oss, och det har skett stenkastning mot vår personal

Göran Bolinder, chef på trafiksektionen på Stockholmspolisen

– Vet man att man löper stor risk att bli av med bilen skulle förhoppningsvis folk sluta lägga de pengar man lägger på bilarna i dag. Det vore ett effektivt verktyg för oss om vi kan förverka fler av dessa specialbyggda bilar, säger han.

Försökt ta tillbaka beslagtagna bilar

Polisen har märkt hur motståndet mot dem från streetracing-anhängarna ökat.

– Jämfört med för 10-15 år sedan så har det aktiva motståndet ökat. Våldsbenägenheten har ökat och är mer brutalt. Man har haft mc-förare som jobbat ihop för att försöka blocka oss, och det har skett stenkastning mot vår personal, säger Göran Bolinder.

Det har även hänt att folk i efterhand försökt ta tillbaka beslagtagna streetrace-bilar från polisens beslagsplatser.

– Det har gjorts inbrottsförsök men så vitt jag vet har de aldrig lyckats. Men det visar ju att bilarna betyder rätt mycket för dem, säger Göran Bolinder.

En fällande dom, alltså ett förverkande och eventuellt skrotande av bilen, väntas även innebära att polisen kan jobba mer underrättelsebaserat vid racen, och i stället beslagta bilarna på säkrare sätt vid senare tillfällen.

Men fallet är juridiskt svårt.

Enligt uppgifter till Mitt i har det samlats in pengar inom streetrace-sfären i stan till bilägarens nye försvarare Peter Atasevens advokatuppdrag.

Och han anser inte att bilen är ett brottsverktyg bara för att den byggts om.

Försvaret: Bilägaren inte kört bilen

– Typiska brottsverktyg, som narkotika, kan man alltid förverka. Men för en bil måste det mer till för att den ska förverkas. Att modifiera motorn räcker inte, säger han.

Peter Ataseven invänder inte mot att bilen kan ha körts i olagliga race.

– Men bilägaren har inte kört den och inte tillhandahållit den för andra att köra heller. Har den körts är det andra som legat bakom det. Min uppfattning är att detta inte har något med min klient att göra, säger han.

Lite senare i dag, tisdag, kan antingen polisen eller streetracingen att utmålas som vinnare på nätet.

Båda parterna väntas dock vara beredda att söka prövningstillstånd till högsta domstolen beroende på utfall.

Fakta

Streetracingen i Stockholm

Gatutracingen har pågått under sommarhalvåren i Stockholm ända sedan slutet av 1970-talet.

Förarna i de ombyggda bilarna kör ”repor” mot varandra på 200 meter långa sträckor runt om i Stockholm. Under en stor cupnatt körs det över hela länet.

Jordbro-området i Haninge har till exempel i alla tider varit en populär plats.

För sfären finns samtidigt en utmaning i att bestämma om nya ”repor” innan polisen hinner dit

Organisatörerna har sina egna säkerhetsföreskrifter för de inblandade och runt varje bil finns hela team, ofta kompisgäng, på 10-15 personer.
Teamen tar ofta fram egna tröjor, loggor och har tusentals följare på sina sociala medier.

Anses alltjämt bara vara en hobby och några större pengar finns inte i racen. I säsongsfinalen Stockholm Open får vinnaren omkring 50 000 kronor. Men betydligt mer pengar läggs på själva bilarna.

Enligt trafikpolisen kommer inte streetracingen försvinna även om det byggs fler lagliga banor i Stockholm. Spänningen är just gatumiljön.

Streetrace-sfären gör ingen hemlighet av att man motarbetar polisen som försöker stoppa racingen. Däremot menar man att man alltid ser till att ambulans släpps fram vid ett race. Enligt polisen menar tar det trots detta för lång tid att ge plats för ambulans och att racen kan få livsavgörande konsekvenser för andra i behov av vård.

Fakta

Racen körs på olika platser

Racen körs på flera platser i länet. Detta är några av de vanligaste på Södertörn (sträckorna varierar på de olika vägarna):

E4 Hallunda
E4 Skärholmen-Segeltorp
Magelungsvägen
Huddingevägen, Mässan
Hammarbytunneln
Värmdöleden, väg 222, vid Orminge
Tyresövägen
Jordbrolänken
Riksväg 73 vid Handen/Jordbro