Bedrägerier mot äldre ökar – med över 80 procent

Bankbedrägerierna mot äldre skjuter i höjden.
Bankbedrägerierna mot äldre skjuter i höjden.
Bedrägerierna mot äldre skjuter i höjden i landet. "De har ökat med 82 procent hittills i år", säger Jan Olsson, chef på Polisens nationella bedrägericentrum, till Mitt i. Och det är bankbedrägerierna som ligger bakom ökningen.

Bedrägerierna mot äldre ökar kraftigt i landet – och allt pekar på att det är de så kallade bank id- och bankdosebedrägerierna som ligger bakom merparten.

Enligt Jan Olsson har bedrägerierna ökat med 82 procent under årets första åtta månader, jämfört med motsvarande period 2017.

– Bank id-moduset ligger bakom den stora ökningen. Man ringer och säger att man är från banken, och lyckas få access till personens internetbank, säger Jan Olsson.

Totalt sker 500-600 äldrebrott per månad i Sverige.

– Just nu är flera hundra av dem bankbedrägerier. Tiotals miljoner försvinner från de äldres konton varje månad, säger Jan Olsson.

Vart tar pengarna vägen efter att de förts över till andra konton?

– Sannolikt går de till en helt annan typ av kriminell verksamhet, säger Jan Olsson.

Den senaste 1,5 månaden har bankdosebedrägerierna tagit över, enligt Jan Olsson.

– Bedragarna tar den enklaste vägen, precis som alla andra, säger han.

Enligt polisens statistik flyttades under augusti 36 miljoner kronor från svenska bankkonton till kriminella, vilket är rekord.

Jan Olsson på polisens nationella bedrägericentrum.

Jan Olsson på polisens nationella bedrägericentrum.

Swedbank beslutade på måndagen att byta ut bankdosorna mot säkrare modeller, enligt Dagens Nyheter.

Men det är inget som kommer att gå snabbt, enligt Jan Olsson.

– Det är ett bra initiativ av Swedbank, men de sätter igång med det först 2019 och sedan följer en lång implementeringstid. Och det är bara Swedbank som tagit beslutet, det finns ju flera banker kvar.





Fakta

Polisen varnar – så här ser bankbedrägerierna ut

Scenariot är att okända personer ringer upp äldre personer för att under samtalet förmå dem att lämna ut inloggningsuppgifter till deras internetbank.

Den första personen utger sig för att vara polis och ringer med dolt nummer.

”Polismannen” säger att den äldres kort blivit skimmat och att uttag pågår från kontot i utlandet. ”Polismannen” säger sedan att banken kommer att kontakta målsäganden.

Kort därefter blir den äldre uppringd av en falsk banktjänsteman där bankens kundcenternummer visas i den äldres display. ”Banktjänstemannen” får personen att ”spärra sitt kort”, men allt handlar om att få tag på den äldres uppgifter via personens bankdosa eller bank-ID.

Med uppgifterna kan gärningsmännen göra överföringar från den äldres konto till målvakter åt kriminella eller andra.

Källa: Polisen
Fakta

Polisens tips – för att du ska undvika bedrägerier

Lämna aldrig ut några koder till din bankdosa eller dina bank-id.

Logga aldrig in på din banksida eller på ditt mobila bank-id på uppmaning av någon person under ett telefonsamtal, via mejl eller sms. Banken eller annan myndighet ber aldrig någon över telefon att logga in på sina banksidor.

Klicka aldrig på en länk eller bifogad fil på mail eller sms.

Polisen uppmanar även anhöriga till äldre att man ska tala med sina äldre släktingar om problemet.