Risk för buller när Roslagsbanan förlängs

Roslagsbanan förlängs till Stockholm City via Odenplan.
Roslagsbanan förlängs till Stockholm City via Odenplan.
Olle Reichenberg (M) tycker att beslutet har både positiva och negativa sidor.
Olle Reichenberg (M) tycker att beslutet har både positiva och negativa sidor.
Roslagsbanan förlängs till Stockholm City via Odenplan. Det var en av satsningarna som presenterades under Sverigeförhandlingen i torsdags.
Olle Reichenberg (M) är kluven inför beslutet.

Om nio år kan Roslagsbanan till Stockholm City börja byggas, som en del i en rad olika satsningar för att generera nya bostäder i Stockholmsområdet. Olle Reichenberg (M), kommunstyrelsens ordförande, tycker att beslutet har både positiva och negativa sidor för Danderydsborna.

– Naturligtvis är det jätteroligt att man satsar på Nordost. Samtidigt måste man komma i håg att trafiken kan komma att orsaka problem för närboende i Danderyd. Med fler och snabbare tåg ökar även bullret och så vidare.

Något han inte vill att Danderydsborna i slutänden ska behöva betala för.

– Jag förväntar mig att man från statens sida genomför adekvata bulleråtgärder och går in och finansierar där det till exempel behövs planskilda korsningar. Att man underlättar de problem som man skapar, säger Olle Reichenberg.

Hellre sett gul linje

Själv hade hellre sett en gul tunnelbanelinje till Danderyd. Ett alternativ som enligt honom blev för dyrt, och därför valdes bort.

– Det har funnits funderings på att dra en gul linje från Karolinska till Danderyd och vidare mot Arninge, men det blev för dyrt. Jag tror inte att den planen är helt begravd, utan fortsätter Stockholmsregionen att växa kan det nog komma på tal igen, säger han och fortsätter:

– Danderydsbornas problem är ju egentligen att vi behöver kapacitetsstarka kommunikationer västerut. Det är alltid knökfullt åt det hållet på morgnarna.

Vad kostar förlängningen av Roslagsbanan för Danderyds kommun?

– Vi har inte varit med i förhandlingen, så vi betalar ingenting för Roslagsbanan. Man har diskuterat vissa förändringar i trängselskatten, men det ser inte ut att bli något drastiskt. Jag ogillar trängselskatt i grunden, men om det är någon form av förutsättning får vi ta det, säger Olle Reichenberg.