Inget bullerplank för boende vid Bromma flygplats

Boende vid Bromma flygplats skulle ha fått bullerplank för fyra år sedan. Nu slopas det.
Boende vid flygplatsen skulle ha fått bullerplank för fyra år sedan. Nu slopas det.
100 000 kronor till den som kan lösa bullerproblemen vid Bromma flygplats. Det utlovade Swedavia 2014. Ett genomskinligt bullerplank vann tävlingen. Nu, fem år senare, slopas planket som blir för dyrt att bygga.

– Det stämmer att den här avskärmningen inte ska byggas, säger David Karlsson, kommunikationsstrateg på Swedavia och ansvarig för grannrelationer.

Intresset var stort när Swedavia 2014 utlovade 100 000 kronor till den som kunde lösa bullerproblemen vid Bromma flygplats. Närmare 100 bidrag från 87 olika länder kom in. Till slut blev det ett genomskinligt bullerplank i glas, ritat av en fransk arkitektbyrå, som föll juryn i smaken.

Daniel Karlsson, kommunikationsstrateg på Swedavia.

David Karlsson, kommunikationsstrateg på Swedavia.

Det nya bullerplanket mellan flygplatsen och Bromma kyrka skulle ha stått färdigt redan 2015. Men projektet är inte längre realistiskt.

Man skulle komma några fastigheter till gagn för en väldigt stor kostnad

David Karlsson, kommunikationsstrateg Swedavia

– Den lösningen skulle göra så pass lite nytta. Man skulle komma några fastigheter till gagn för en väldigt stor kostnad, säger David Karlsson.

Varför har det tagit så lång tid att komma på det?

– Det har pågått ganska stora utvecklingsarbeten på Bromma som vi har prioriterat för att sköta flygplatsdriften. Men det har tagit längre tid än vad vi hade hoppats. 

Mest buller på Bromma flygplats

Enligt en rapport från Stockholms stad var 13 000 personer år 2015 exponerade för flygbuller över 55 decibel från Bromma flygplats vid sina bostäder. För Arlanda är siffran 1 700 personer. Skillnaden beror dock inte på att Bromma skulle vara en bullrigare flygplats utan på att det bor fler människor i närheten av den.

Många störs av buller från Bromma flygplats. Foto: Anna Z Ek.

Enligt David Karlsson genomför Swedavia flera förändringar för att minska störningarna.

Det som genererar mest ljud är ju planen

David Karlsson

– Det som genererar mest ljud är ju planen där och vi befinner oss inom de tillåtna gränserna, men det finns andra saker som vi kan göra på flygplasten för att bli ännu mer effektiva, till exempel hur vi använder vår snöröjning som nu låter väldigt mycket, säger han.

Grannar frågas ut i workshops

Markbuller kan minskas genom att planen inte står länge med motorerna igång.

Markbuller kan minskas genom att planen inte står länge med motorerna igång.

En annan åtgärd för att minska markbullret är att flygplanen spenderar kortare tid på landningsbanan med motorerna på – och att än en gång ta hjälp av grannarna i Bromma kyrka. I februari håller Swedavia en workshop med en av föreningarna i området.

– Finns det något annat vi kan göra ute i närmiljön för grannarna? Där för vi en dialog med dem för att se om de själva har förslag, säger David Karlsson.

Fakta

Så högt låter flygplanet

  • 0 – Vissa människor kan uppfatta ljud
  • 10 – när du hör din egna andning
  • 20 – blåsande löv
  • 40 – En lugn gågata eller viskning
  • 50 – Ljudnivå i ett kontorslandskap
  • 60 – En normal konversation mellan två personer
  • 80 – Stadstrafik med fordon
  • —- Gränsen för hörselskada —-
  • 90 – En vanlig gräsklippare
  • 100 – En motorsåg eller en medelstor konsert
  • 120 – Siren från utryckningsfordon (Gränsen för smärta)
  • 140 – Motor från ett jetplan
  • 150 – Skott från ett hagelgevär
  • 160 – Litet 9mm pistolskott
Källa: Allt om hörsel och decibel