Bullret är priset för snabb hjälp

Efter 15 år som pilot styr Andreas Vessby helikoptern med van hand. På 25 minuter kan han flyga vart som helst i länet med Mölnvik som utgångspunkt. ”Jag brukar säga att jag bara har sju minuter in till stan”, säger han.
Efter 15 år som pilot styr Andreas Vessby helikoptern med van hand. På 25 minuter kan han flyga vart som helst i länet med Mölnvik som utgångspunkt. ”Jag brukar säga att jag bara har sju minuter in till stan”, säger han.
I åratal har det klagats på ambulanshelikoptrarnas ständiga surrande i Värmdö. Trots det sker flest utryckningar i länet just här.

– Värmdöborna borde tänka på oss som en resurs, säger Andreas Vessby, pilot.

Lika fort som det går att spänna fast sig, lika snabbt går det att lossa på säkerhetsbältet inne i den röda ambulanshelikoptern. Det behövs, för här kan några sekunder betyda skillnaden mellan liv och död.

– Ibland går det inte att landa, då måste sjuksköterskan hoppa ur ändå, medan jag försöker balansera helikoptern mot en klippa eller brygga, säger Andreas Vessby och tittar ner över Mölnvik.

Här ligger helikopterbasen strategiskt nära Värmdöskärgården. Där är det som svårast att rädda människor i nöd – och det är också den kommun som har flest utryckningar i hela Stockholms län.

Förra året åkte Andreas Vessby och hans kollegor ut på 473 uppdrag i Värmdö och Värmdös öar, fler än i både Norrtälje och Österåkers skärgård.

Nu är det dessutom som mest intensivt. Under sommarmånaderna, när antalet olyckor ökar, sker en femtedel av alla utryckningar.

Vanligt är att såväl sommargäster som Värmdöbor halkar på klippor och trillar ner från stegar under semestern, men också att de råkar ut för hjärtattacker och trafikolyckor.

– Är det fint väder vet jag redan innan jag kommer till jobbet att det blir hektiskt. Då är vi i luften hela tiden, säger Andreas Vessby.

I cirka 20 år har landstinget och Värmdö kommun letat efter en ny plats för helikoptrarna. Det ständiga surrandet över Mölnvik har stört både grannar och butiksinnehavare.

– Det här är framförallt en bullerfråga, och det är väl därför man hållit på med det här hur länge som helst, säger Paula Rönnbäck, handläggare på Värmdö kommun.

En föreslagen plats är Ingarö­krysset, men även där kan det bli problem, då bostäder kan komma att byggas på andra sidan om Gustavbergsvägen, mitt emot Värmdö marknad. Men trots klagomål vill kommunen att helikoptrarna stannar i Värmdö.

– Det är naturligtvis positivt att ha en sådan tjänst nära skärgården, säger Paula Rönnbäck.

Andreas Vessby håller med.

– Det är en otrolig resurs. De som bor i Värmdö, och de som faktiskt flyttar in trots att de vet om att vi flyger här, kanske borde tänka lite på det.

Få platser slår läget i Mölnvik, menar han.

– Härifrån kan vi ta oss överallt i länet på bara 25 minuter, säger Andreas och berättar om en olycka där en cyklist blivit påkörd.

– 17 minuter senare låg han nersövd på traumaenheten på Karolinsk sjukhuset. Så fort hann vi fram, vårda på plats och flyga till sjukhuset, det tycker jag är otroligt.

Sedan tittar han mot staketen som ramar in helikopterplattan nere på marken.

– Men här får vi nog inte plats länge till. Det känns som att kommunen har byggt in oss, så vi får se vad det blir.

Här får vi nog inte plats länge till.Andreas Vessby helikopterpilot