Buskörare förstör nattsömnen i Kungens kurva

fortkörare
Att åka superfort och gärna sladda rejält är ett nöje för busåkarna i Kungens kurva.
När skymningen faller kommer de – busåkarna som förstör nattsömnen i Kungens kurva och hörs ända till Segeltorp och Skärholmen.
Polisen har svårt att komma åt dem.

I slutet av augusti flyttade Björn Mattsson till Hotelljouren i Kungens kurva. Ända sedan dess har han fått sömnen störd, ofta flera nätter i veckan. Busåkare kör racer och sladdar runt i området, timme efter timme.

– De brukar sätta i gång vid sjutiden på kvällen och kan hålla på till tre på natten. Vill jag se på tv måste jag skruva upp ljudet jättehögt, säger han.

Björn Mattsson har ringt polisen ”minst fem gånger” och anmält buskörningen. Ändå har ingenting hänt, och han undrar varför.

– De sladdar runt i alla rondeller och kör alldeles för fort på vägarna och varuhusens parkeringar. Och de kör in och ut ur Ikeas parkeringshus. Ibland är de bara två, ibland är de flera, säger han.

När det snöat brukar busåkandet ta extra fart, enligt polisen.   Foto: Mostphotos

Björn Mattsson är inte den enda som är störd av busåkarna. Anna Schelin, kommunpolis i Huddinge, berättar att människor ringer från både Skärholmen och Segeltorp och klagar på oljudet.

– De som kör i Kungens kurva tror att ingen bor där och att de inte stör någon. Men så är det inte, och det talar vi om för dem när vi åker ut och pratar med dem.

Polisen är väl medveten om problemet, och åker till Kungens kurva i mån av tid. På plats försöker de tala de unga vuxna till rätta och anmäler dem också för brott om sådana begåtts, som ”onödig och störande körning med motordrivet fordon vid bostadsbebyggelse” (vilket ger 1 000 kronor i böter).

– Tyvärr hjälper det föga, de kommer ju tillbaka. De tycker att de saknar något bra alternativ, säger Anna Schelin.

Enskilda polisinsatser är inte den optimala lösningen, betonar hon. Istället är det långsiktiga insatser, tillsammans med företagen, med kommunen och andra markägare i området. Sådana jobbar man också på.

– Problemet i Kungens kurva är välkänt och vi för en dialog om det, till exempel om att sätta upp bommar och andra trafikhinder. Men det är inte alltid lätt att få saker att hända, en del av företagen har sina huvudkontor i andra länder, säger Anna Schelin.