Buskörningen största problemet

Kistabon Bengt Billgren tycker det är skönt att mopedsäsongen är över, då buskörningen lugnar ner sig.
Kistabon Bengt Billgren tycker det är skönt att mopedsäsongen är över, då buskörningen lugnar ner sig.
I Järva är buskörning med mopeder och bilar det största trafikproblemet, både på gångvägar och vanliga vägar.
För att få bukt på problemet jobbar polisen på ett annat sätt än med sedvanliga trafikkontroller.

– Vi har jobbat mycket förebyggande, särskilt mot så kallade bilmålvakter, vilket har lett till minskat busåkande, eftersom det ofta är de som kör stulna bilar som kör som värst, säger Frida Nordlöf, kommunpolis för Järva.
Mitt i har tidigare berättat om polisens arbete mot bilmålvakter, som är personer som frivilligt tar på sig flera bilars skulder. Bilarna används ofta av kriminella för att begå olika typer av brott och är ofta de bilar som blir uppeldade.
– Tillsammans med Kronofogden har vi tagit bort 560 bilar sedan dess. De här bilarna är ofta inblandade i andra typer av trafikbrott eftersom de som kör bilarna inte är så rädda om dem. Vårdslös körning på gångbana har minskat och så undviker vi att folk som inte har körkort kör bilarna, säger Frida Nordlöf.
Polisen jobbar på ett liknande sätt när det gäller buskörning på mopeder.
– Vi kan åka ut tidigt en morgon och plocka in mopeder som vi misstänker är stulna. Vi har inte lagstöd att jaga varken mopeder eller bilar som kör på gångvägar och det ska vi inte göra eller för det hetsar bara dem till att köra ännu fortare, säger Frida Nordlöf.
Kistabon Bengt Billgren tycker det är skönt att mopedsäsongen är över, då buskörningen lugnar ner sig.
– Men de som kör för fort i bilarna försvinner inte. Det är inga måttliga hastigheter det rör sig om, säger han.
Läs om Mitt i:s granskning om hur det blev i trafiken efter att de lokala trafikpoliserna försvann här.