Förändringarna sker när busslinjen ändrar tidtabell i december. Totalt kommer 19 linjer i regionen att läggas ner helt och andra få en glesare tidtabell, enligt SL:s besked i onsdags.
En av de linjer som försvinner är busslinje 221 som bland annat stannar i Larsberg, Bodal, Baggeby, Lidingö centrum och Ropsten.
En Lidingöbo har startat en namninsamling i protest. På måndagen har 864 personer signerat listan.
"Väldigt många är helt beroende av bussen. Inte minst pensionärer och föräldrar med barn som går på förskola längs med linjen", skriver kvinnan till Mitt i.
På Lidingö protesterade en enig kommunstyrelse mot förslaget innan beslut fattades.
Kommunstyrelsens ordförande Daniel Källenfors (M) och vice ordförande Anders Paulsen (LP) skriver nu i en debattartikel på Lidingö Nyheter att om SL hade höjt priset på månadskortet hade buss 221 kunnat räddas.
"Det tidigare borgerliga styret i regionen lyckades med att i måttlig takt successivt höja SL-taxan och därmed klara att både behålla befintlig trafik och fortsätta nödvändiga utbyggnader av SL-trafiken."
De skriver också att en enig kommunstyrelse fortsätter sitt arbete med att försöka rädda busslinjen.
Carl-Johan Schiller, gruppledare för KD på ön, kommenterar att han håller med, men tycker att det är tråkigt att Daniel Källenfors och Anders Paulsen skriver debattartikeln själva, i stället för att samla öns partier och markera mot regionen som man gjort hittills.
Även i regionen har frågan gett upphov till ett skärpt tonläge.
Trafikborgarråd Anton Fendert (MP) menar att regionen inte har råd att ha samma trafik som innan pandemin när SL tappat nära var femte resenär.
– Jag hade önskat att vi hade kunnat hålla ut och vänta in att resenärerna hittar tillbaka till kollektivtrafiken, men när regeringen lämnar oss helt utan stöd har vi inget annat val, säger han.
Från oppositionen i regionen kommer syrlig kritik. Tidigare trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) hävdar att regionens politik leder till mindre, sämre och dyrare kollektivtrafik.
– Alla vänsterns ord om mer, bättre och billigare kollektivtrafik har visat sig falska.