Min lokala hjälte

Buss kör runt med hål i golvet

Så här såg golvet över vänster bakhjul ut i torsdags förmiddag i buss 953 som kör närtrafik i Jakobsberg.
Så här såg golvet över vänster bakhjul ut i torsdags förmiddag i buss 953 som kör närtrafik i Jakobsberg.
Bussen som trafikerar linje 953 i Jakobsberg har stora säkerhetsbrister.

När Lokaltidningen Mitt tog en tur förra veckan fanns rejäla hål i golvet över vänster bakhjul.

– Man kan hamna i ­gatan, säger passageraren Anton Helder.

Busslinje 953 kör närtrafik i Jakobsberg och trafikeras av en färdtjänstbuss som tar 18 passagerare.

När Mitt i åkte med bussen i torsdags, från Jakobsbergs sjukhus till Jakobsbergs centrum, fanns minst två stora hål i golvet bak i bussen, över vänster hjulhus.

Golv och väggar där hålen fanns vibrerade när bussen körde. Det var även kallt och luktade starkt av dieselavgaser som trängde in genom öppningarna.

En handfull passagerare följde med buss 953 den här förmiddagen. En av dem var Anton Helder. Han har även tidigare reagerat på bussens skador. Han har själv kört buss, och uppger att han skulle ha ställt in bussturen om golvet varit i det här skicket.

I värsta fall kan fästen som håller fast bussgolvet gå av och passagerare riskerar då att råka illa ut, menar han.

– Passagerare kan hamna i gatan.

Henrik Nielsen, arbetsplatsombud på Traveller buss som äger närtrafikbussen, säger att han inte känner till några brister på buss 953. När Mitt i berättar att det finns hål i golvet säger han:

– Okej, då ska jag genast ta tag i det. Jag får prata med företaget.

Bolagets driftchef Johan Salomon säger att han inte heller känner till felet och att han genast ska kontrollera det.

– Vi ska självklart inte köra med sådana bussar.

Enligt Johan Salomon är den aktuella bussen en reservbuss. Men han tillägger att fordonen ska kontrolleras innan de tas ut i trafik.

– Finns det fel ska det upptäckas.

Han kan för närvarande inte svara på om företaget kommer att ändra på sina kontrollrutiner till följd av incidenten.

Anton Helder brukar anmäla brister som han upptäcker men har erfarenheten att synpunkter från allmänheten inte alltid uppmärksammas.

– Jag tycker att de ska följa upp anmälningar om alla fel och återkomma till kunderna. Man ska tvinga företaget att vara lagligt, säger han.

Den aktuella bussen underkändes vid en besiktning den 28 februari i år. En serviceverkstad har sedan godkänt bussen vid en ombesiktning. I besiktningsprotokollet står inget nämnt om hål i golvet.

Anton Helder är orolig för säkerheten på buss 953.