Buss var 35:e sekund på Folkungagatan

Agneta Klingspor har förståelse för att bussarna behöver ta nya vägar när Slussen byggs om. Men tycker synd om de boende som får det bullrigare. I bakgrunden syns Anders Johansson.
Agneta Klingspor har förståelse för att bussarna behöver ta nya vägar när Slussen byggs om. Men tycker synd om de boende som får det bullrigare. I bakgrunden syns Anders Johansson.
Folkungagatan kommer att bli Söders nya bussgata - med bussar upp till var 35:e sekund.

Medborgarplatsen kommer samtidigt bli Söders nya busstorg de närmsta tre åren.

– Det är många som bor här som det nog blir jobbigt för, säger Söderbon Agneta Klingspor.

Veckan efter midsommar kommer Katarinavägen stängas av för busstrafik på grund av Slussens ombyggnad. Det innebär att blåbussarna 2 och 3, de röda bussarna 53 och 76 och nattbussar kommer att få nya linjesträckningar de närmsta tre åren.

De kommer i stället för att trafikera Katarinavägen köra på Folkungagatan, och sedan åka via Söderledstunneln för att komma vidare till Södermalmstorg på Slussen.

Medborgarplatsen blir till en ny knytpunkt för bussarna, med hållplatser vid Katolska kyrkan och på Folkungagatan i höjd med Björns trädgård.

För området innebär det en stor skillnad i trafik. I dag trafikerar bara ett fåtal bussar Folkungagatan närmast Medborgarplatsen – efter trafikomläggningen kommer bussar åka upp till var 35:e sekund på Folkungagatan i rusningstid.

Agneta Klingspor åker mest blåbuss 2 och tycker att Katarinavägen passar bättre som bussgata jämfört med Folkungagatan.

– Här bor det ju massor av människor som det säkert blir jobbigt för. Men det finns nog ingen annan bättre lösning, säger hon.

Att blåbussarna får en annorlunda, antagligen längre, resväg gör henne inget.

– Det spelar mig absolut ingen roll.

Anders Johansson bor i norra Hammarbyhamnen och åker ofta buss 76. Han har förståelse för att Folkungagatan blir en ny bussgata.

– Var ska de annars ta vägen? Slussen måste ju byggas om och bussarna måste ju köra någonstans.

Att det blir bullrigt och trassligare med fler bussar är Daniel Helldén, (MP), trafikborgarråd väl medveten om.

– Det kommer att bli ett helt annat tryck på Folkkungagatan jämfört mot i dag. Det kommer att bli bökigare för många.

Trafiknämnden ska på sitt nästa möte besluta om att förstärka bland annat Folkkungagatan, för att gatan ska klara av trycket med den ökade trafiken och för att busschaufförerna inte ska få arbetsmiljöproblem när de kör på skumpiga vägbanor.

All busstrafik som i dag går på Katarinavägen kommer från och med i sommar ledas om fram till mitten av 2019.

År 2026 beräknas nya Slussen stå klart.