Min lokala hjälte

Bussarna slutar att köra till Sergels torg

Busstrafiken i Sollen­tuna har präglats av förseningar och kaos sedan tur­erna blev färre.

Nu väntar ytter­ligare nedskärningar – för bussarna in till stan.

– Det är riktigt dåligt, normalt tar jag bussen varje dag. Jobbar man tvärs över Stockholm är det långt att ta sig från Odenplan, det blir besvärligt, säger Sollentunabon Johan Ulvenlöv.

Som Lokaltidningen Mitt i tidigare avslöjat har Arrivas omfattande nedskärningar av busstrafiken i norrort – som skulle förbättra punktligheten – fått motsatt effekt. I januari ökade klagomålen och förseningarna, enligt SL.

Men det kan bli fler indragningar i busstrafiken och nu är det bussarna in till innerstan som påverkas.

SL:s kostnader har skjutit i höjden och i trafikförvaltningens nya förslag till trafikändringar i Stockholm påverkas flera linjer av besparingskraven.

I Sollentuna handlar det framför allt om ändringar i linjerna 516, 526 och 607. Varken 516 eller 526 ska i fortsättningen trafikera Sergels torg utan får Odenplan som ändhållplats. Något som upprör flera Sollentunabor som Mitt i har pratat med.

Enligt SL kan ombyggnationer och trafikköer spela in när busslinjerna dras om.

– Sergels torg är en enda stor byggarbetsplats och det pågår arbeten i hela Stockholm. På grund av trafikläget är det lättare att köra direkt till Odenplan och vända bussen, säger Lovisa Åbom, pressinformatör på landstingets trafikförvaltning.

Men även linje 607 som förbinder de två stora sjukhusen Danderyds sjukhus och Karolinska sjukhuset med Sollentuna centrum kortas. Linje 526 ersätter sträckan mellan Karolinska sjukhuset och Sollentuna som normalt körs av 607:an.

Enligt Johan Ulvenlöv är situationen med busstrafiken i Sollentuna redan kaotisk och han har inte sett någon förbättring sedan Arriva ändrade på turerna.

– Min fru har varit väldigt arg, hon har stått och väntat på bussar som aldrig dykt upp på morgonen när hon ska till jobbet. Det har varit bussar som inte kommit och turer som ställts in, sådana problem hade vi inte tidigare, säger han.

Det var i mitten av december som Arriva bantade busstrafiken i Sollentuna. Då sa man att glesare trafik skulle öka punktligheten. Så blev det inte, vilket Mitt i berättade om för två veckor sedan. Då menade Tomas Hedenius, presschef på Arriva, att det främst var framkomlighetsproblem under vintern som orsakat förseningar.

I maj fattas beslut om det nya förslaget som är ute på remiss. Går det igenom börjar de nya turlistorna gälla redan i december.