Bussbesked dröjer i norra Vallentuna

Brottbybon och pendlaren Anton Werenius menar bussarna borde gå oftare och gärna på mindre vägar.  "Ska man någon annanstans än via motorvägen är det svårt".
Brottbybon och pendlaren Anton Werenius menar bussarna borde gå oftare och gärna på mindre vägar. "Ska man någon annanstans än via motorvägen är det svårt".
Brottbyresenärer flyr bussarna för att de går för sällan. Samtidigt anser SL att resenärerna är för få för att trafiken ska vara lönsam. Kommunalrådet är kritiskt mot nya hotet mot buss 625.

– Man måste kunna lita på att kollektivtrafiken fungerar i längden, Säger Parisa Liljestrand (M).

Vallentuna

Eftermiddagssolen letar sig in i genom glasrutan till hållplatsläge O på bussterminalen vid Danderyds sjukhus.

Härifrån går buss 625 mot Brottby. Stämningen bland de väntande resenärerna är inte lika solig som vädret. Linje 625 och 667 är nedläggningshotade, enligt SL:s nya förslag som Mitt i tidigare har rapporterat om.

– Det är idioti, säger en kvinna som står och väntar.

Så sent som i höstas räddades buss 625 efter protester från resenärerna.

Nu kommer SL tillbaka med ett nytt nedläggningsförslag. Den här gången ska kollektivtrafiken i norra Vallentuna lösas med ett paket.

Summan av paketet ska i princip ge lika många avgångar i området som i dag, enligt Tomas Lindroth, trafikplanerare på SL. Men varifrån och hur de fördelas är oklart. Allting beror på hur en helt ny linje som delvis ska ersätta 625:an dras. Detaljerna är ännu inte klara.

En idé är att nya 669:an går samma sträcka som 625 från Brottby fram till Brollsta golfbana, där den tar av till höger och fortsätter vägen till Sättra via Ekskogen.

Här kan det bli ett byte för resenärerna, eftersom det inte är klart om den ska gå hela vägen från Danderyd med ett par avgångar eller om samtliga turer får byta till linje 676.

I nuläget ser det också ut som boende mellan Brollsta och Söderhall blir utan buss.

Kommunen har inte bestämt sig för hur de ska bemöta SL-förlaget men Parisa Liljestrand (M), kommunalråd, betonar att hela Vallentuna behöver kollektivtrafik.

– Det är inte klokt att folk ska tvingas till bil eller flytt. Det är oerhört allvarligt och påverkar bebyggelsemönster och inflyttning. Man måste kunna lita på att kollektivtrafiken fungerar i längden, att det finns kontinuitet, säger hon.

Dilemmat med buss 625 är att för få åker den, tycker både SL och Nobina, som driver trafiken på den här linjen.

– Går turerna tomma blir det dyr trafik, säger Lovisa Åbom, kommunikatör på SL.

Men få turer gör samtidigt att resenärerna flyr bussarna och väljer bilen för att få livspusslet att gå ihop.

Busschauffören Sigge, som styr iväg i vårsolen, har en helt annan bild av buss 625.

– Det är folk som kliver av och på vid varenda mjölkpall längs den här linjen. Den här bussen behövs, säger han.