Busschaufförer slår larm: ”Vi blir hotade”

Fem busschaufförer slår larm om dagliga hot och trakasserier.
Fem busschaufförer slår larm om dagliga hot och trakasserier.
Fem busschaufförer med olika bakgrund, men med samma historier – hot och trakasserier från resenärer som vägrar betala. Nu larmar förarna om deras tuffa vardag i Upplands-Bro och Järfälla.

Bussbolaget Nobina kör dagligen tusentals Järfälla- och Upplands-Brobor till och från jobbet, skolan, vården och centrum. Chaufförerna utgår från Jakobsbergs station och rullar sedan ut på turer längs kommunernas alla busslinjer. I personalrummet sitter fem förare med olika bakgrund.

– Jag blir ofta kallad svennehora, säger Karin.

– Och jag får höra att jag är en jävla svartskalle, säger Amir.

Vill vara anonyma

Gemensamt för dem är känslan av otrygghet på arbetsplatsen. Ingen vill gå ut med efternamn på grund av rädsla. Nu vill de belysa bussförarnas vardag. Att det är människor som sitter bakom ratten och att positionen är väldigt utsatt.

Förarna vill inte gå ut med efternamn på grund av rädsla. Foto: Leon Hansén.

Helt ensamma ser de till att folk gör rätt för sig, hanterar eventuella konflikter och försöker ständigt komma i tid till nästa hållplats.

– Ibland får vi medpassagerarna med oss om någon beter sig illa. De allra flesta kunderna förstår att vi bara gör vårt jobb, säger Karin, som kört buss i 17 år.

I avtalet med SL får Nobina betalt per blippad kund. I slutändan ser förarna till att pengarna kommer in.

Blivit spottad på

Karin har själv blivit spottad på när hon begärt giltigt färdbevis, men är hårdhudad och ger sig inte i första taget.

Om hoten är alltför allvarliga tillkallas väktare. Men oftast trycker föraren på en knapp som heter betalningsvägran – och låter saken bero.

Ibland känns det som att vi är längst ned i hierarkin

Leif, busschaufför

Någon som också fått utstå mycket är Leif. En Halloween någonstans i Hässelby blev han överraskad av ett par ungdomar, som sprutade skum från en brandsläckare på honom när dörrarna öppnades.

– Jag blev först väldigt chockad. Och sedan något lättad. Det hade ju kunnat vara något ännu värre.

Under sina 13 år i branschen har han många gånger funderat på att helt byta bana.

– Ibland känns det som att vi är längst ner i hierarkin.

Problem lokalt

Lokala problem är folk som handlat på Ikea i Barkarby och tror att det är tillåtet att bära in stora möbler på bussen. Föremål som tar för mycket plats nekas på grund av säkerhetsrisk och för att ge plats åt fler resenärer.

Skolområden kan också vara besvärliga. Vid exempelvis Ekhammarskolan i Kungsängen händer det att elever rusar in i gemensam trupp utan att betala.

Mycket ansvar vilar på föräldrarna.

Parfait, busschaufför

Samtidigt lyfter förarna fram att den stora merparten resenärer sköter sig. Det är en liten klick, oftast unga, som bidrar till den dåliga arbetsmiljön.

– Mycket av ansvaret vilar på föräldrarna. Det är de som måste se till att deras barn har busskort och rätt biljett, säger föraren Parfait.