Bussen som lämnar tågpendlarna kvar

Svår att hinna med för den som kommer med tåg.
Svår att hinna med för den som kommer med tåg.
Att byta från pendel till buss är inte alltid så enkelt. Resenärer som kliver av vid Huddinge station blir ofta frånåkta av bussen.

– SL försvårar för pendlarna, säger resenären Zsusanna Ryding.

– Det är ju vid Huddinge station som flest personer rör sig. Det här är bakåtsträvande i tider när man säger att vi ska lämna bilen hemma och tänka på miljön, fortsätter Zsusanna Ryding.

I mitten av december kom SL:s, nya tidtabell som gäller nu under våren. Framför allt är det avgångstiderna för buss 705 som Zsusanna Ryding retar sig på. I den nuvarande tidtabellen går bussen från Huddinge station på minuten när tåget kommer in vid flera tillfällen, såväl morgon som kväll.

– Jag har hört från många resenärer att det även på andra busslinjer har blivit så. Värst är det på kvällarna när tågen och bussarna går så sällan.

Zsusanna Ryding måste då vänta en halvtimme på nästa buss.

– Det är hopplöst och helt galet. Den enda förklaringen jag får från SL är att bussen anpassar tågen i Stuvsta.

I tidtabellen står utskrivet att linjen nu anpassas efter resenärer med pendeltåg till och från Stockholm vid Stuvsta.

– Vi försöker justera förbindelserna så långt det går. Målsättningen är att bussar och tåg ska vara anpassade efter varandra vid stora stationer och stora bytesstationer där flest människor rör sig, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på SL.

Varför det blivit annorlunda i Huddinge kan han inte svara på. Lokaltidningen Mitt i har också sökt Keolis, som sedan 2011 är entreprenör för SL:s busstrafik i Huddinge, men utan resultat.

En av bussförarna till linje 705 känner också till problemen med att bussen och tågen inte är samspelta.

– Men jag brukar ändå vänta om jag ser att det kommer ett tåg. Jag blir lite sen, men det är ju tokigt att bussen ska gå när tågen kommer, säger bussföraren.