Busskaos i Klara – vakter kopplas in

Nobinas vakt Melvin Bjerdahl jobbar med att sätta ut vägmarkörer, för att hindra bussarna att köra in i parkerade bilar. Efter att vakter stationerades här har olyckorna minskat.
Nobinas vakt Melvin Bjerdahl jobbar med att sätta ut vägmarkörer, för att hindra bussarna att köra in i parkerade bilar. Efter att vakter stationerades här har olyckorna minskat.
Taxichauffören Mats Blomqvist berättar att hans privata bil blev påkörd av bussen i våras. Den fick bakskärm och bakdörr kvaddade.
Taxichauffören Mats Blomqvist berättar att hans privata bil blev påkörd av bussen i våras. Den fick bakskärm och bakdörr kvaddade.
Ulf Nyström är ordförande i bostadsrättsföreningen Elefanten. Han ser farliga trafiksituationer varje dag.
Ulf Nyström är ordförande i bostadsrättsföreningen Elefanten. Han ser farliga trafiksituationer varje dag.
Här är platsen där det blir trångt i trafiken.
Här är platsen där det blir trångt i trafiken.

Ulf Nyström, som bor i kvarteret Elefanten, fick bildörren kvaddad tidigare i år.

– En buss tog med sig delar av dörren precis när jag höll på att kliva ur på Herkulesgatan. Det hade kunnat gå illa men jag tror inte han märkte att han körde in i mig.

Sedan ett par år trafikeras Herkulesgatan, Klara Tvärgränd och Vattugatan av de stora pendelbussarna från Södertörn. Tidigare körde de in till Centralen på Vasagatan, men hotellbygget där har tvingat bussbolaget att flytta hållplatsen till Vattugatan.

– Men det här är ju inga bussgator. Bussarna har bara några centimeter tillgodo när de ska svänga, säger Ulf Nyström.

I kvarteret Loen och Björnen pågår just nu ett stort bygge som gör Herkulesgatan ännu smalare eftersom det satts upp byggplank och betongsuggor ut i vägbanan.

Och när bussarna, antingen långa ledbussar eller så kallade boggibussar, ska svänga är det lätt att de kör in med bakdelen i bilar som står parkerade på Klara Tvärgränd eller Herkulesgatan.

För att lösa det har bussbolaget Nobina sedan i somras satt ut vakter som dels hjälper till att dirigera bussförarna, dels motar bort bilar och cyklister som kommer från fel håll. Den tidigare enkelriktade Klara Tvärgränd har skyltats om, så att cyklar får köra åt andra hållet. Men en del bilar följer efter och kör åt fel håll.

Vakterna anlitades efter att en buss kört in i en dyr stadsjeep och orsakat bussbolaget Nobina stora kostnader.

– Ja, det har kostat oss mycket pengar, säger Patricio Hidalgo, leveranschef på Nobina. När man körde på en Porsche Cayenne gick det på 180 000 kronor. Det är jättemycket pengar för en enda skada. Till det kommer bussens skada, inställda turer och att kunderna blir sura.

Enligt Patricio Hidalgo har det dock sedan vakterna började stå här bara varit en påkörning.

Ulf Nyström blir inte lugnad av det.

– Folk kör emot trafiken nu när de skyltat om. Om det kommer en cykel i full fart kan den bli mosad om den möter en buss. Och med bilarna som kommer från fel håll kan det lätt bli en krock. Vakterna får gå fram och försöka få dem att backa ut igen.

Trafikfarliga situationer är inte det enda problemet. Ett annat är att det blir stora stopp i trafiken på den trånga Klara Tvärgränd.

– Om det står en felparkerad bil eller en sopbil i vägen stannar bussen eftersom föraren inte vill chansa, säger Patricio Hidalgo. Sedan anropar de trafikledningen, som ringer till p-bolaget för att få bilen bortbärgad. Men det skapar köer på Centralbron ända ner till Nynäsvägen.

Per-Åke Tjärnberg på trafikkontoret anser dock inte att den ändrade skyltningen för enkelriktat är problemet.

– Bussbolaget har inte problem för att vi ändrade skyltningen. De har problem där ändå eftersom bilar står parkerade där det är trångt.

En enkel lösning skulle kunna vara att sluta köra Södertörnsbussarna till City och som tidigare låta dem gå till Gullmarsplan. Något som Nobina säger inte är aktuellt eftersom resenärerna hellre vill åka in till stan och slippa ett byte.

Ska ni flytta tillbaka håll-platsen till Vasagatan när bygget är klart?

– Det vet vi inte, säger Gösta Wollter på företagets pressjour. Men det är förhoppningen, även om vi inte är säkra.

Louise Kristoffersson

louise.kristoffersson@mitti.se

tel 550 551 19

Fakta

Här riskerar din bil skador

Från augusti till november har bussbolaget Nobina kört på bilar 25 gånger. Incidenterna var flest i augusti och september, innan bolaget satte ut trafikledare.

Nobina har bara mellan augusti och november fått betala skadestånd på 400 000 kronor till drabbade bilägare. Under hela året ligger summan kring en miljon.

Vid kvarteret Elefanten var det trångt redan tidigare. Men nu byggs ett nytt hus för regeringskansliet på Herkulesgatan med byggplank ut i gatan.

Bilar som parkeras på Klara Tvärgränd står ofta i vägen för bussarna.

Sedan det blev tillåtet för cyklister att köra mot enkelriktat på Klara Tvärgränd kör en del bilar efter. Då kör bilarna mot bussarna på den trånga gatan.