Välj ditt område
"Vi kan komma in, men vi kan inte komma ut, och vi kan inte vända nånstans" säger en bussförare till Mitt i. Långa balkar markerar numera gränsen mellan SL:s och Frodés mark.
"Vi kan komma in, men vi kan inte komma ut, och vi kan inte vända nånstans" säger en bussförare till Mitt i. Långa balkar markerar numera gränsen mellan SL:s och Frodés mark.
SL:s bussar har i många år använt Frodés mark för att manövrera i området.
SL:s bussar har i många år använt Frodés mark för att manövrera i området.

Busskaos i Vaxholm efter konflikt med markägare

Nyheter En markägare i Vaxholm har spärrat av området runt den lokala SL-bussdepån så att bussarna fått det svårare att ta sig fram. Bakgrunden är en konflikt med kommunen, men vårdslösa bussförare kan också vara en orsak.

På fredagsförmiddagen placerade Mikael Frodé, ägaren till Frodé marina, ut långa betongplintar runt sin fastighet på Björkstigen i Vaxholm. Åtgärden, som hindrar trafik in på hans område, har lett till att SL-bussarna fått det svårare att ta sig till och från den intilliggande bussdepån.

Nu visar det sig att orsaken till att plintarna placerats ut är att Vaxholm stad inte låter Mikael Frodé bygga bostäder.

– Det är ingen konflikt. Det är Mikael Frodés mark och han behöver få den tillbaka. Det har han sagt redan i juni 2015, och sedan har han fört en konstant dialog med SL. Det är inget nytt och inget konstigt, säger Frodés juridiska ombud advokat Anna Öberg.

Hittills har SL:s bussar utnyttjat Frodés område för att vända och manövrera till och från bussdepån. Men nu är det slut med det.

– SL har den angränsande marken, och de har med Mikale Frodés goda minne använt hans mark för att vända bussar och för uppställning. Men det kan man inte fortsätta med gratis, säger Anna Öberg och förklarar att Frodé tillåtit trafiken i väntan på att få bygga bostäder.

– Det handlar om Mikael Frodé har mark för industriändamål som han vill göra om till mark för bostäder men kommunen vill inte medverka i det. Då måste Mikael Frodé som enskild person få ta tillvara den mark han har. Så på marken kommer det nu att bli omlastning av båtar eller upplag av energibränsle.

Kommunstyrelsens ordförande Lars Lindgren (M) tycker inte att det finns någon konflikt mellan Frodé och kommunen:

– Det finns ingen tvist mellan Frodé och kommunen. Detta är en fråga som enbart ligger mellan Frodé och SL. Bostadsfrågan har inget med detta att göra, säger han.

Varför får han inte bygga bostäder?

– Jag utesluter inte bostäder, men då måste man göra en plan och något sådant planarbete har inte startat. Det är en demokratisk process.

Vad tycker du att SL ska göra nu?

– Det vet inte jag. SL får se om sitt eget hus. Det är inte vår sak.

Vid 10-tiden på fredagen fanns extrapersonal från bussoperatören Arriva på plats för att dirigera om SL-bussarna så att man trots avspärrningarna skulle kunna använda bussdepån.

”Vi kommer att ha personal på plats under helgen för att underlätta backningen för bussarna. Sedan kommer de längsta bussarna placeras där det finns mest utrymme. Så vår busstrafik ska inte behöva påverkas nämnvärt av betongsuggorna” skriver Ola Insulander , kommunikatör på Arriva.

Bussföraren Börje Gullå tror trots det att det kommer att bli mer ”strul” på depån. Han menar också att marinans ägare tröttnat på att ha bussarna på sin mark, inte minst eftersom förare orsakat skador.

– Markägaren satte upp en bom som skulle visa att man inte fick köra nere bland båtarna, men bommen kördes sönder bara nåt dygn senare, berättar han.

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Nyheter

Lyxlägenheter och finkrog i ny skrapa

Morgonkollen

Man knivhuggen till döds i Jordbro

inbrott Solna
Brott

Anmälda inbrott: 30 procent fler på ett år

Nyheter

Bilist körde rakt in i villaträdgård

Nyheter

Sittstrejken på Medis får förlängt tillstånd

Brott

Äldre man saknar körkort – kör bil varje dag