Busskaos när trafiken bytte entreprenör

När Arriva den 7 januari tog över busstrafiken i bland annat Danderyd började klagomålen om inställda bussar och försenade turer att strömma in. Resenärer klagade på usel information. Många busschaufförer fick stå till svars inför ilskna trafikanter.

– Jag har kört buss sedan 1977 och det här är absolut de knepigaste veckorna jag varit med om. Jag har inte varit med om något liknande. Det är cirkus, säger en förare vid Arriva som Lokaltidningen Mitt i talar med, och som vill vara anonym.

En kvinna berättar att hon som mest fick vänta i en timme och en kvart på buss 629 från Danderyd under de två första veckorna med Arriva. En av dagarna fick hon nog, tog taxi och begärde för första gången ersättning enligt SL:s resegaranti.

Ännu har SL inte märkt av någon ökning av antalet begärda resegarantier. Men det är högst troligt att ökningen kommer eftersom man kan begära ersättning upp till tre månader efter­åt, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på SL.

Thomas Hedenius, kommunikationschef på Arriva, medger att det varit mer problem än väntat.

– Ja det är det. Vi är inte nöjda.

Enligt honom är skälen många: bristfälliga instruktioner till personalen, krånglande IT-system, för lite kommunikationsutrustning och att så gott som alla tidtabeller varit felaktiga.

Hade ni förberett er väl?

– Det är en definitionsfråga, men med facit i hand borde övertagandet gått bättre. Uppenbarligen har vi inte gjort tillräckligt mycket för att få det att funka.

Jag har inte varit med om något liknande. Det är cirkus.bussförare