Min lokala hjälte

Busslinjerna dras om i innerstan

Anna Uddenberg åker ofta 2:an från studion på Östermalm till vänner kring Odenplan. Nu vill Keolis dra om linjen och byta hållplaster med buss nummer 3 för att få snabbare och rakare busslinjer genom staden.
Anna Uddenberg åker ofta 2:an från studion på Östermalm till vänner kring Odenplan. Nu vill Keolis dra om linjen och byta hållplaster med buss nummer 3 för att få snabbare och rakare busslinjer genom staden.
2:an och 3:an byter hållplatser med varandra och en ny stombusslinje ska trafikera Hagastaden. Så kan busstrafiken se ut om SL faller för Keolis förslag, där de ritat om hela innerstans busskarta.

Det är drygt 30 år sedan innerstans busstrafik senast drogs om. Keolis, som vunnit upphandlingen om att få köra busstrafiken i innerstan i åtta år, har under två år gjort en stor genomgång av alla linjer och lagt ett förslag som ritar om busskartan – rejält.

– Det är välkommet att de ser över trafiken. Vi har inte ändrat linjenätet sedan 80-talet förutom att införa stombussarna, säger Anna Mostert, sektionschef för avdelningen Buss och färdtjänst på SL.

I sin undersökning har Keolis tittat på hur Stockholmarna reser och hur man skulle vilja resa i framtiden.

– Hela länet har växt, både befolkningsmässigt och med stora nya stadsdelar som västra Kungsholmen, Hagastaden och Norra Djurgårdsstaden. I dag är vissa linjer hårt belastade och andra mindre utnyttjade, säger Johan Nordfjäll, pressansvarig på Keolis.

Framför allt är det till de här tre stora nya stadsdelarna som Keolis vill dra nya linjer. Men även i övriga innerstan kan hela 13 linjer få nya rutter.

Enligt förslaget ska 3:an inte längre gå över Kungsholmen utan direkt från Tegelbacken via Odenplan till Karolinska. Även 2:an förändras och föreslås börja vid Medis för att sedan köra via Odenplan och vidare till Universitetet.

– Man kan säga att 2:an och 3:an kommer att byta en del hållplatser med varandra för att få rakare linjer, säger Johan Nordfjäll.

Tre nya linjer skapas också enligt förslaget. En med nummer 41 som ska trafikera bland annat västra Kungsholmen, en nattbuss med nummer 93 och en helt ny stombusslinje, nummer 5, från västra Kungsholmen, via Sankt Eriksplan och Hagastaden, till Karolinska.

Keolis förslag ska nu ut på remiss till SL, kommuner och andra intresserade aktörer för att sedan spikas i landstingets trafiknämnd.

– Våra trafikplanerare ska titta på förslaget, men jag är övertygad om att det blir förändringar, vi vet bara inte riktigt hur stora de blir än, säger Anna Mostert.

Och Johan Nordfjäll är förhoppningsfull.

– Vi har en bra dialog och är hoppfulla om att flera av förslagen ska gå igenom, säger han.

Förändringarna är planerade att kunna införas tidigast sommaren 2015.

Fakta

Hela innerstans busskarta ritas om

13 innerstadslinjer får ändrad sträckning, varav fem byter nummer.

En ny stombusslinje, nummer 5, körs från västra Kungsholmen via Fridhemsplan och S:t Eriksplan till Karolinska sjukhuset.

3:an går från Tegelbacken via Sergels Torg, Stureplan, Odenplan och Norrtull till Karolinska.

2:an går via Medborgarplatsen, Tegelbacken, Norra Bantorget, Odenplan, Roslagstull och Uni­versitetet till Stora Lappkärrsberget.

Ytterligare två linjer skapas: 41, som täcker in västra Kungsholmen och 93, som blir en nattlinje.

Stombuss 1 och 4 plus fyra andra innerstadslinjer blir kvar.

Källa: Keolis