Bussomläggningen kan pågå till sommaren

Gärdesborna saknar sin busshållplats.
Gärdesborna saknar sin busshållplats.
Arbetet med cykelbanan drar ut på tiden och det är oklart när Gärdesborna får tillbaka den ordinarie busstrafiken.
– Det kommer att vara struligt fram till nästa sommar, säger presskommunikatören Christian Hoffmann SL.

Arbetet med cykelbanan på Värtavägen har dragit ut på tiden. Därför kommer avsnittet mellan Brantingsgatan och Kampementsgatan att vara fortsatt avstängt till minst mitten av september. Inte till 20 augusti som det först var tänkt.

Det innebär att de omdragna busslinjerna 1 och 91 kommer att fortsätta ha en alternativ rutt. I värsta fall fram till nästa sommar.

Trafikkontoret har nämligen inte bestämt hur avstängningarna kommer att se ut framöver.

– Det är lite oklart, säger Jan Halén, som projektleder arbetet.

Dubbelt så långt

Mitt i berättade förra veckan om hur boende på Kampementsgatan upplever sig isolerade när de inte har tillgång till sin ordinarie busshållsplats på Värtavägen.

De hänvisas till Tegeluddsvägen längst ner i Kampementsbacken, där stombusslinje 1 går temporärt. Det är dubbelt så långt dit jämfört med den ordinarie busshållplatsen som är belägen cirka 250 meter från bostadshusen uppe på Kampementsbacken.

– Det är dessutom uppförsbacke. Jag är 96 år och de flesta här är 80-90 år gamla, sade Bengt Leijonancker till Mitt i Östermalm den 7 augusti.

– Hjärtproblem och backar går inte ihop och i vinter blir det ännu värre, säger en orolig läsare som hört av sig till tidningen.

Ny trafikplan

 

En ny trafikanordningsplan är på gång och den skulle kunna innebära att ett körfält är öppet för trafik under tiden som arbetet med cykelbanan pågår. Så gjorde man i våras, men på grund av trafikstockningen som följde blev bussarna försenade. Så även om trafikkontoret väljer att öppna ett körfält med skyttelsignaler så är det troligt att bussarna inte kommer köra på Värtavägen.

– Det skulle skapa väldigt stora förseningar. Men ser man att bussarna inte försenas kommer man att köra där, säger Christian Hoffmann vid SL.

Projektledaren Jan Halén vid Stockholms stads trafikkontor tycker att den nuvarande trafikläggningen för buss 1 är bra nog.

– Kollektivtrafiklösningen är vettig, tycker jag. Det innebär olägenheter för de boende, men det blir bättre för de andra som åker bussen. När man gör såna här ombyggnationer så påverkar det människor i olika grad.