Bussresenärer rasar mot Nobina

Franca Kellermann, vice ordförande i Vega villaförening, är väldigt besviken på förändringarna som föreslås.
Franca Kellermann, vice ordförande i Vega villaförening, är väldigt besviken på förändringarna som föreslås.
Mats Lillnor, 52, Vega: "Om direktbussarna till stan försvinner? Det vore helt värdelöst. Jag åker nästan buss varje dag från Vega till Gullmarsplan. Jag har bott i Vega i tio år. Ingen i Vega tycker detta är bra."
Mats Lillnor, 52, Vega: "Om direktbussarna till stan försvinner? Det vore helt värdelöst. Jag åker nästan buss varje dag från Vega till Gullmarsplan. Jag har bott i Vega i tio år. Ingen i Vega tycker detta är bra."
Arife Erdal, 24, Vega: "Jag har bott här i åtta år. Jag har svårt att se att det skulle bli lättare för mig, det känns mer krångligt. Jag jobbar i Mörby i Danderyd, det är smidigt att åka dit via Gullmarsplan och Slussen.
Arife Erdal, 24, Vega: "Jag har bott här i åtta år. Jag har svårt att se att det skulle bli lättare för mig, det känns mer krångligt. Jag jobbar i Mörby i Danderyd, det är smidigt att åka dit via Gullmarsplan och Slussen.
Stora förloraren. Vegaborna tappar helt direktlinje in till stan.
Stora förloraren. Vegaborna tappar helt direktlinje in till stan.
Protesterna blev massiva mot Nobinas förslag om att dra ner på direkttrafiken från Haninge in till stan.

Vega, Svartbäcken, Dalarö och Jordbro är några av de största förlorarna.

Som Mitt i Haninge kunde berätta i förra veckan så kommer linje 809 Svartbäcken-Gullmarsplan, 809 C Svartbäcken-Stockholm C och 806 Norrby-Gullmarsplan att få Farsta strand som slutdestination i stället. Buss 810 mellan Jordbro och Gullmarsplan slopas. I stället ska 809, 809 C och 806 gå inom Vega och på så sätt kompensera upp tappet av 810:an. Men Farsta strand blir alltså slutdestination.

Även Dalarö tappar sin direktbuss, linje 869, till Gullmarsplan.

Svartbäcken tappar även sina direktlinjer till Trollbäcken.

De enda ökade turerna in till Gullmarsplan blir de 37 nya avgångarna på linje 807, en linje som enligt förslaget nu ska utgå från Brandbergen.

Nobinas officiella förklaring till att slopa direktlinjerna är att minska Gullmarsplans belastning.

Från Vega kommer de skarpaste reaktionerna. Här är inflyttningen störst, och här byggs det mest.

Men nu blir kollektivtrafiken sämre.

– Nu överväger flera här att ta bilen. Det tar bara 15 minuter med bilen till Gullmarsplan. Och det kommer att ta 10-15 minuter att bara komma till Farsta. Allt känns jättekonstigt, vi Vegabor bor så nära stan och får nu längre dit. Det är ju tre år tills pendeltågsstationen här är klar, säger Franca Kellermann, vice ordförande i Vega villaförening.

Nobina räknar med att 2 000 resenärer kommer att byta färdsätt i Farsta strand i stället för Gullmarsplan.

– Jag har aldrig varit med om sådana här stora trafikförändringar på busstrafiken, säger Kent Lindgren, trafikplanerare i Haninge, och tillägger samtidigt att han ännu inte läst igenom hela remissen.

Enligt Nobinas beräkningar ska Haningebor som jobbar i exempelvis Kista, Sundbyberg, Solna och city få något kortare restid än i dag.

Men folk som ska till Gullmarsplan, Hammarby sjöstad, Sickla och andra södra närförorter får längre restid.

– Jag har full förståelse för att det blir mycket känslor när många påverkas, säger Daniel Mohlin, marknadschef på Nobina Södertörn, och tillägger att man fick ett 50-tal klagomål via mejl från folk i veckan.

Martina Mossberg (M), oppositionsråd i Haninge, är skarpt kritisk.

– De här förändringarna är helt otänkbara, vi kan inte hamna i Farsta strand i stället för Gullmarsplan. Det finns inte en chans att Nobina kan få igenom detta, säger hon.

Kommunen har fått in 15 mejl och 20 telefonsamtal om synpunkterna, plus synpunkter på kommunens facebook-sida.

– Vi vet att Nobinas förslag upprört. För de som ska till Gullmarsplan kan det bli två byten nu. Vi vill ju hellre få folk att åka kollektivt än att ta bilen, och minska bilanvändandet. I många av de här fallen, i alla fall vad man ser på mejlen, kommer folk att ta bilen nu. Och det är ju inte det vi vill, säger Kent Lindgren.

Om remissen blir verklighet?

Efter 4 april vet Haningeborna.

Då lämnar Haninges kommunstyrelse sina synpunkter. Sedan fattar landstinget beslut.

– Möjligheten att påverka från kommunens sida skulle jag säga hänger mycket på om vi får ett gemensamt starkt remissvar, vilket det borde finnas goda förutsättningar för, då det moderata oppositionsrådet redan varit ute och markerat, liksom jag, säger Meeri Wasberg (S), kommunstyrelsens ordförande.

Läs även: Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) om protesterna.

Fler röster på Mitt i:s Facebook-sida

Reaktionerna på förra veckans artikel om förslagen om att byta i Farsta strand i stället för Gullmarsplan lät inte vänta på sig.

Här är några av inläggen på Mitt i Haninges Facebooksida.

Hur ska alla rymmas?

”Jag undrar hur det är tänkt att alla människor som berörs av detta ska rymmas på redan proppfulla tunnelbanor? Sätter man in fler tunnelbanor från Farsta?‬”

Ytterligare två byten

”Behöver man åka tvärbanan så blir det ytterligare två byten och tar en avsevärt längre tid att åka.‬ ‪Själv så behöver jag åka Svartbäcken-Globen, det vill säga 809 till Gullmarsplan och gå. Med nya sättet blir det ett extra byte och tar även mycket längre tid.‬ ‪Inte alls ok!‬”

Blir förbannad

‪”Blir förbannad att ens de kan komma på tanken att göra om Farsta till knutpunkt.”

Vad kostar omskyltningen?

‬‪”Bara ett sätt att spara pengar. Bussarna har egen fil från Farsta till Globen. Kan omöjligt bli snabbare från till exempel Svartbäcken via Vega, Farsta Strand och sen tunnelbana… Och vad kostar sen inte omskyltning, nya kartor och så vidare. ‪Nobina kan fortsätta sköta Värmlandstrafiken och lämna SL-trafiken till andra operatörer!‬”

Långt att gå i Farsta

‪”Jobbar man inte vid en pendeltågsstation inne i stan utan tar tunnelbanan är det mycket längre restid från Vega till Stockholm via Farsta Strand och mjölktåget Tunnelbanan som stannar vid en lång rad stationer på vägen till city. Åker man pendeln från Farsta strand är det långt att gå och mycket trångt när man skall byta till tunnelbanan från Centralen. Invigningen av nya pendeltågsstationen ger ingen större förbättring när den väl blir av.‬

‪INGET ressätt går så fort som nuvarande 810 från Vega till Gullmarsplan och tunnelbanan ut i citys olika delar. Inte ens egen bil går lika fort!‬