Busstrafik vid skolan oroar

Trafiken oroar boende på Gillevägen.

– Det är inte längre frågan om en olycka ska inträffa – utan när, säger Cecilia Flygt Högberg.

Cecilia Flygt Högberg har tre barn på Sickla skola och bor på Gillevägen.

På hennes sida av gatan finns det ingen trottoar och om man stiger utanför tomten står man mitt i trafiken.

– Hastighetsbegränsningen är 30 kilometer i timmen, men få bussar och bilar bryr sig om det. Ett barn på väg till skolan kommer vilken dag som helst att komma till skada. Det är inte längre frågan om en olycka ska inträffa – utan när, säger Cecilia Flygt Högberg

Under våren har dessutom många privatpersoner kunnat trixa sig förbi spårviddshindret som finns längre upp på gatan, genom att köra på cykelbanan.

Sedan SL lade om trafiken hösten 2011 har antalet bussar på Gillevägen ökat.

– Det är vansinnigt att man drar så mycket busstrafik framför en skola, säger Cecilia Flygt Högberg, som menar att ett alternativ borde vara att dra trafiken längs Järlaleden, där ingen bor.

Enligt trafikplanerare Emilie Lindberg på Nacka kommun ska spårviddshindret vara åtgärdat med betongklossar på cykelbanan så att inga personbilar ska kunna komma förbi.

En mätning av hastigheten kan dock bli aktuell tidigast om en månad.

– Vi ska titta på hastigheten utanför skolan. Det är inte första gången som hastigheten kommer upp och vi har tidigare påpekat det för SL, säger Emilie Lindberg.

Men att flytta busstrafiken från Gillevägen är ingen fråga som kommunen kommer att driva.

– Det är viktigt att busstrafiken går där människor bor och rör sig. Besökande och boende söder om Gillevägen skulle få långt till kollektivtrafiken om den flyttades till Järlaleden, säger hon.

Fakta

Sickla skola

Sickla skola är en F-6 skola, med lite mer än 300 elever.

I höst ska elevantalet kunna utökas med 90 elever. Källa: Nacka kommun.