Busstrafiken chockbantas

"Det här är inte bra för mig. Det blir att gå upp ännu tidigare, och jag går upp klockan fem redan i dag," säger Norea Abdulkader som pendlar från Kallhäll till Uppsala där hon studerar.
"Det här är inte bra för mig. Det blir att gå upp ännu tidigare, och jag går upp klockan fem redan i dag," säger Norea Abdulkader som pendlar från Kallhäll till Uppsala där hon studerar.
Flera busslinjer i Sollentuna kan chockbantas med en halvering av turtätheten.

Det är konsekvensen när SL ska spara pengar.

Lokaltidningen Mitt i har flera gånger de senaste åren berättat om försämringar i busstrafiken i norrort.

Nu kommer nästa kalldusch för Sollentunas pendlare: sex busslinjer bantas kraftigt – i flera fall med en halvering av turtätheten.

En av linjerna är 560. Det är en strategisk tvärförbindelse som knyter ihop Rotebro med Järfälla – och de båda norrgående pendeltågslinjerna.

Enligt trafikförvaltningens förslag ska turerna halveras – från 15- till 30-minuterstrafik i rusningstid, och däremellan från två till endast en tur per timme.

– Det här är inte bra för mig. Det blir att gå upp ännu tidigare, och jag går upp klockan fem redan i dag, säger Norea Abdulkader som pendlar från Kallhäll till Uppsala där hon studerar till biomedicinsk analytiker på universitetet.

Även Nellie Berglund är kritisk. Hon pendlar mellan Norrviken och Kungsängen och tjänar in en kvart enkel väg på att ta bussen mellan Rotebro och Kallhäll, i stället för att åka in till Karlberg för att byta tåg.

– Det är synd för det här är det smidigaste sättet att ta mig till skolan, säger hon.

Tidigare var det bussbolaget Arriva som stod för försämringarna i busstrafiken, till exempel 516 från Viby till Sergels torg.

Den här gången är det landstinget som drar åt svångremmen. SL måste spara 100 miljoner kronor för att få balans i budgeten. Totalt berörs 133 busslinjer i länet av förändringarna.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) beskriver det som ett ”tufft besked”.

– Tyvärr är det inte helt oväntat eftersom det är en direkt konsekvens av att Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna röstade ner en höjning av SL-taxan. De ryckte undan en halv miljard i intäkter och då är det nödvändigt att göra besparingsåtgärder, säger han.

Anna-Lena Johansson (FP), tillförordnad ordförande i kommunstyrelsen, beklagar att besparingarna slår mot Sollentuna – och de viktiga tvärförbindelserna med Järfälla.

– Det är en stor försämring, inte bara för Sollentunaborna utan även för de som pendlar till kommunen för att arbeta och studera, säger hon.

Den 17 september ska hon träffa politikerna i landstinget för att diskutera besparingarna och försöka ta vara på Sollentunas intressen.

– Vi har som mål att minska bilberoendet, och det underlättas inte av sådana här förslag. Sollentuna är ingen glesbygd där man ska vänta en halvtimme på bussen.

Förändringarna är tänkta att börja gälla den 11 januari 2016.

Fakta

Sex linjer försämras

Linje 523 Rudbeckskolan – Kista centrum

Rusningstid: minskas från 15- till 30-minuterstrafik.

Linje 528 Rudbeckskolan – Helenelund station

Rusningstid: minskas från 15- till 30-minuterstrafik.

Linje 529 Rotebro station – Bollstanäs

Rusningstid: minskas från 15- till 30-minuterstrafik, förutom mellan klockan 07 och 08.

Övrig tid: minskas från 30- till 60-minuterstrafik.

Linje 533 Upplands Väsby station – Rotebro station

Rusningstid: minskas från 15- till 30-minuterstrafik.

Övrig tid: minskas från 30- till 60-minuterstrafik.

Linje 560 Jakobsbergs station – Upplands Väsby station

Rusningstid: minskas från 15- till 30-minuterstrafik.

Övrig tid: minskas från 30- till 60-minuterstrafik. Jakobsberg trafikeras endast under högtrafik.

Linje 687 Vallentuna – Kista Centrum

Rusningstid: minskas från 20- till 30-minuterstrafik.