ANNONS

”Busstrafiken erbarmlig” – näringslivet kämpar för ringlinje

Katarina Palmstierna vill ha bättre busstrafik på Lidingö.
Katarina Palmstierna vill ha bättre busstrafik på Lidingö.
Katarina Palmstierna vill ha bättre busstrafik på Lidingö.
Katarina Palmstierna vill ha bättre busstrafik på Lidingö.
Kommentarerna rasade in när Katarina Palmstierna lade ut ett förslag om en ny ringlinje för öns busstrafik.
– Tvärförbindelserna på Lidingö är erbarmliga, säger hon.
ANNONS

Föreningen Lidingö Näringsliv har tröttnat på de dåliga tvärförbindelserna på ön. Nu sluter de upp bakom stadens politiker för att påverka SL och bussentreprenören Keolis för att satsa på bättre busstrafik på ön.

– Tvärförbindelserna på ön är erbarmliga. De är inte synkade. Man får åka kors tvärs och vänta länge på byten. Ibland går det fortare att byta i Ropsten. Och inte blev det bättre för att buss 233 lades ner, säger Katarina Palmstierna.

Vill ha synpunkter

Hon ingår i Lidingö Näringslivs trafikgrupp som lobbar för bättre kollektivtrafik för det lokala näringslivets skull. Men också för barn som de anser bör kunna åka inom ön utan alltförmånga byten och krångel.

De föreslår nu en ny ringlinje som ska knyta ihop stora delar av ön.

Ringlinjen täcker in 49 procent av alla invånare på Lidingö, enligt gruppens beräkningar.

– Det här är ett förslag, påpekar Katarina Palmstierna.

Hon ser gärna att Lidingöbor kommer med synpunkter på förslaget.

bland går det fortare att byta i Ropsten

Katarina Palmstierna

Ett sådant samtal har redan satt igång. När Katarina lade ut förslaget i en lokal Facebookgrupp rasade kommentarerna in. Ett bra och efterlängtat förslag tyckte nästan alla som kommenterade. Några föreslog att linjen även skulle omfatta Bosön och Rudboda.

ANNONS

Katarina Palmstierna är glad över alla kommentarer

– Vi vill göra analysen ordentligt, ha kunskap och något på fötterna innan vi går vidare med det här, säger hon.

Ska uppvakta Keolis

För planen är att presentera förslaget för Keolis som driver busstrafiken på ön. Lidingö Näringslivs trafikgrupp jobbar med detta ihop med stadens politiker som över parti och blockgränser är för bättre tvärförbindelser på ön.

Trots rasande politiker – beslutet att dra in buss 233 står fast

Hon vet att det inte är lätt att övertyga bussbolag att satsa på nya busslinjer. Det handlar om att få lönsamhet genom tillräckligt många resenärer. Det kan också handla om kostnader för nya busshållplatser. All trafik måste vara samhällsekonomiskt försvarbar.

– På den här sträckan finns busshållplatser på alla ställen. Så det är inte så dyrt i det här fallet, säger Katarina Palmstierna.

Hon och gruppen jobbar tillsammans mer politikerna för att deras förslag ska få extra tyngd.

Vi vill göra det bästa för Lidingöborna. Vi förstår att den inte kommer att bli  lätt men vi är ganska envisa, säger hon.

Fakta

Så ska bussen gå enligt förslaget

Bussen är tänkt att gå från: Dalénum, Larsbergs brygga  Högsätra, Gångsätra, Mosstorp, Hantverkshuset, Hersby åker, Kvarnen/Lidingö kyrka, Lidingövallen, Näset, Islinge, Lidingö centrum, Torsviks centrum, Herserud/Millesgården, Baggeby, Bodal, Larsberg och Dalénum igen.

Källa: Lidingö Näringsliv