Min lokala hjälte

Färre bussturer till City väcker ilska

Blåbuss
Den minskade turtätheten in till City väcker reaktioner.
Karin Forsselius busspendlar dagligen mellan Tyresö och centrala Stockholm.
Karin Forsselius busspendlar dagligen mellan Tyresö och centrala Stockholm.
Busspendlare i Tyresö vill ha tillbaka de turer som dragits in till Stockholms city. Orsaken är att de vill åka samma buss hela vägen in till stan för att slippa den stökiga trafikantsituation vid Gullmarsplan.

Sedan SL:s nya tidtabell infördes den 10 december så har det varit många inlägg och kommentarer i sociala medier från trafikanter som är missnöjda med att färre bussar i rusningstid går hela vägen in till Stockholm. Istället hänvisas pendlarna till utökade turer till Gullmarsplan. Men det alternativet är inte alla nöjda med.

Åka hela vägen

–  Vi åker till City av en anledning, det är att åka hela vägen, att slippa Gullmarsplan. Det är helt galet mycket folk där.  Jag går på vid Gudö, tidigare har jag alltid fått sittplats, men nu är det fullt, säger pendlaren Karin Forsselius.

På trafikförvaltningen hos Stockholms läns landsting säger man att det är den täta infartstrafiken den sista biten in mot Vattugatan i Stockholm som har gjort att man låter fler bussar bara gå till Gullmarsplan.

Tar längre tid

– Det är precis det som är skälet. Det tar längre tid att åka till Vattugatan än det skulle göra att resa motsvarande sträcka med tunnelbana från Gullmarsplan. Sen är det så klart att det kan finnas bekvämlighetsskäl att man vill sitta kvar på bussen, men det är ju egentligen ingen som är betjänt varken av att längre restid eller bussar som trängs bland övrig trafik, säger Jesper Pettersson, presskommunikatör på trafikförvaltningen, Stockholms läns landsting.

”Det blir en försämring”

Men SL:s resonemang stöds inte av Tyresös kommunstyrelseordförande Fredrik Saweståhl (M). Inte heller han tycker att det är en bra idé att minska på turerna till centrala Stockholm till förmån för Gullmarsplan.

– Det är inte bra. Vi vill att kollektivtrafiken ska vara kort och direkt. När vi nu inte har spårtrafik i kommunen så behöver vi en smidigare busstrafik. Att dra ned trafiken till innerstan och öka till Gullmarsplan är inte status quo, utan det blir en försämring – eftersom tunnelbanan redan är överlastad, säger han. 

Stomnätsplan

Fredrik Saweståhl pekar också på den stomnätsplan för framtidens kollektivtrafik som trafikförvaltningen har utarbetat.

– Det är en strategi som vi står helt bakom. Den viktigaste grejen i det scenariot är att trafiken ska byggas ut med fler stomlinjer och att de ska gå från syd till nord via City.

Och pendlaren Karin Forsselius har ett förslag på hur kollektivtrafikens flöden under rusningstid kan förbättras.

– Jag tycker att man borde ha  ett busskörfält på morgonen hela vägen in mot stan och ett på eftermiddagen ut från stan. Eller att man har färre körfält för bilarna istället, till exempel mellan klockan 7-9 på morgonen.