ANNONS

Butiker i stan står tomma – här är fem trender som tar över

Butiksdöden sprider sig. Sergelstan är ett exempel på hur fastighetsbolagen anpassar sig.
Sergelstan är ett exempel på hur fastighetsbolagen anpassar sig när butiksdöden drar fram.
Efter tio år av intensivt galleria-byggande slår nu e-handeln till med full kraft.
Forskarna tror att så mycket som var fjärde butik kan försvinna de närmaste åren.
Men vad ska hända med alla tomma lokaler och gallerior? Vi frågade experterna.
ANNONS

Vårt shoppande håller på att förändras i grunden, pådrivet av e-handel och konsumtionskritik.

Var tionde fysisk butik har redan stängt. Och butiksdöden sprider sig snabbt.

Jag menar att vi helt enkelt kommer sluta konsumera

Stefan Nilsson, trendspanare

Handelns Utredningsinstitut, HUI, som forskar kring handel och turism tror att mellan 15 och 24 procent av Stockholms butiker kommer klappa igen inom fem år.

– Antingen anpassar man stadskärnan eller så dör den, säger Oana Mihaescu, forskare på HUI.

”Vi är färdigshoppade”

Men det är inte bara e-handel som driver på förändringen, tror Stefan Nilsson, trendspanare.

–  Jag menar att vi helt enkelt kommer sluta konsumera. Vi är färdigshoppade, säger han.

Vi kommer titta tillbaka på de senaste 20 årens shoppinghysteri som en märklig parantes. Det är han övertygad om.

Frågan är vad som då händer med de tomma butikslokalerna i city, de lokala centrumen och i galleriorna runt om i regionen.

ANNONS

Här är fem trender:

1. Hybridkoncept

Vi kommer se mer lokaler som rymmer flera verksamheter, säger Stefan Nilsson. Som Urban deli som är både restaurang, matbutik och erbjuder möteslokaler. Eller MQ som nu byter koncept och släpper in Myrorna i sina butiker och ger möjlighet att sitta och jobba där, som ett slags öppet kontor.

Jag hörde om en lokal som var gym under dagtid och restaurang på kvällen. Lite äckligt kanske.

Stefan Nilsson

– Andra dubblerar genom att ha olika verksamheter vid olika tider. Jag hörde om en lokal som var gym under dagtid och restaurang på kvällen. Lite äckligt kanske, säger Stefan Nilsson.

2. E-handelsbutiker i galleriorna

Tidigare renodlade e-handelsbutikerna öppnar fysiska butiker i köpcentrum och stadskärnor. Några exempel som dykt upp i gallerior runt om i Stockholm nyligen: Bloggaren Kenzas märkte Ivyrevel, nätvaruhuset NA-KD, teknikkedjan Net on Net, och mobilskalsmärket iDeal of Sweden.

Det är en form av marknadsföring. Folk gillar att känna och titta även om de sedan köper saken online. Men experter på konsumentbeteende har också sett att vi är mer benägna att lita på en onlinehandel som man sett som fysisk butik.

3. Gör park av gallerian

Att göra parker av övergivna ytor är en stark trend globalt. Som High line park i New York, som anlagts på en gammal järnväg.

– Vi vill hänga i en park snarare än ett köpcentrum. Jag tror vi kommer få se många spännande nya parkprojekt närmaste tiden, säger han och pekar på Bosco verticale i Milano, med 200 träd planterade på en husfasad.

– Vi kommer behöva göra om gallerior till parker, säger han.

4. Upplevelser som drar

Shopping funkar inte längre som dragplåster

– Jag kommer inte åka till Mall of Scandinavia för att handla utan för att uppleva saker, säger Stefan Nilsson och tar som exempel Shanghai-varuhuset K11 där hela bottenvåningen rymmer konstgallerier, våning två och tre rymmer modebutiker och fjärde våningen rymmer aktiviteter, som matlagningskurser.

Jag kommer inte åka till Mall of Scandinavia för att handla utan för att uppleva saker

Stefan Nilsson

Ett annat exempel är Art and wine classes har blivit populärt i USA – en målerikurs där man dricker vin medan man målar i grupp. Trenden finns nu också i Stockholm, med Måla och skåla vid Odenplan.

5. Bättre blandning

– Handeln är inte längre främsta anledningen till att åka till en stadskärna. Nu börjar vi se innovativa idéer där man använder service för att dra kunder till stadskärnan. Fastighetsbolagen planerar in en blandning av restaurang, kultur, arbetsplatser och bostäder så att platsen lever större del av dygnet, säger Oana Mihaescu på HUI Research.

Fastighetsbolaget Vasakronan har fattat galoppen när de nu bygger om kvarteren kring Sergelsskraporna. Från att tidigare haft bara kontor och butiker satsar man nu på större blandning, med bostäder, restauranger,  och mötesplatser som en soltrappa och takparker.

ANNONS