Nya butiksägarna tror på framtiden

Per Bragman tycker att relationen med kunderna är det roligaste med att driva närhandel.
Per Bragman tycker att relationen med kunderna är det roligaste med att driva närhandel.
Det kan vara svårt att få en liten närlivsbutik att överleva.
Men Per Bragman och Mikael Holmberg tror starkt på sin nyöppnade butik "Åsen" i Västertorp.
– Mottagandet har varit överväldigande, säger Per.

Den lilla livsbutiken vid Hägerstensåsens tunnelbanestation i Västertorp har bytt ägare flera gånger. Nu har lokalen tagits över av Per Bragman och hans kompanjon Mikael Holmberg som byggt om, ändrat utbudet och bytt butiksnamnet till ”Åsen”.

Butiken ska fungera som en närhandel och erbjuda vardagsvaror som folk behöver.

– Det ska gå att hitta varor här för att laga en middag hemma, och som många noterat att vi har en hel del frukt- och grönt. Vi kommer att lyssna mycket på vad folk efterfrågar, säger han.

Men går det att få snurr på en liten närlivsbutik i det här läget?

– Man blir inte rik av det, köper inte en Ferrari varje år (skratt) Men om vi inte trodde på det här hade vi inte satsat på det. Jag vet också vad det innebär att driva en liten butik, jobbade  tidigare som butikschef vid Ica nära Nytorget i många år. Och Mikael kommer från restaurangbranschen.

Butiken öppnade för en månad sedan, och har mötts av många glada tillrop från kunder i området.

Det är just kontakten och samtalen med kunderna som driver de nya ägarna.

– Att stå och plocka mjölkförpackningar är inte så kul, ärligt talat. Det roliga är att ”glappa” med kunderna. Det blir inte samma nära relation i en större butik, säger Per Bragman.