Butiksbiträdet: ”Många säger nej till påsar”

Ida Ramkloo, Lekia
"Det står att pengarna för påsarna går till Childhood på skylten", säger Ida Ramkloo.
plastpåse
Handlare måste nu informera kunden om plastpåsarnas påverkan på miljön.
I juni trädde den nya lagen om plastpåsar i kraft och många affärer började då ta betalt för påsarna. Nu, ett halvår senare, har påsanvändandet minskat drastiskt.
– Vi skänker kostnaden för påsar till välgörenhet, säger butiksbiträdet Ida Ramkloo.

I somras startade flera av Sveriges stora butikskedjor ett initiativ för att få fler att få upp ögonen för plastpåsarnas påverkan på miljön.
Initiativen togs i samband med att en ny lag trädde i kraft den 1 juni i år. Lagen innebär att handlare nu måste informera kunden om plastpåsarnas påverkan på miljön. Ett halvår senare märks resultatet.

– Det är en drastisk förändring. Fler än 50 procent väljer bort påsarna, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Kappahl.

Källa: Naturvårdsverket

Tillsammans med två andra klädjättar – H&M och Lindex startade Kappahl projektet ”One bag habit” den 1 juni. Sedan dess har de tagit betalt för plastpåsarna och överskottet går till välgörande ändamål.

Skänker pengarna från påsarna till Childhood

Lekia i Sundbyberg har tagit ett liknande initiativ. De har börjat ta betalt för plastpåsarna och skänker pengarna till välgörenhetsorganisationen Childhood.

– Många kunder säger nej till påse när vi frågar nu. Ibland har de med sig en egen eller tar varan som den är. Så vi har märkt en stor skillnad, säger Ida Ramkloo som är butiksbiträde på Lekia.

Personalen på Lekia berättar också att vissa blir upprörda när de får höra att påsarna numera kostar pengar, men att de har en skylt vid kassan som förklarar att pengarna går till välgörenhet.

– Vi skänker alla intäkter från påsarna, så jag tycker att det känns ok. Många frågar också efter papperspåsar istället, så det märks att kunderna är mer medvetna idag, säger Ida Ramkloo.