Butikschefen: ”Vi säljer nästan inga påsar”

Lotta Östlid har märkt av att försäljningen att plastpåsar minskat.
Lotta Östlid har märkt av att försäljningen att plastpåsar minskat.
I juni trädde den nya lagen om plastpåsar i kraft, många affärer började då ta betalt för påsarna. Nu ett halvår efter har försäljningen minskat drastiskt.
– Det är stor skillnad, vi säljer nästan inga påsar alls, säger Lotta Östlid, butikschef Akademibokhandel i Bromma Blocks.

I somras startade flera av Sveriges stora butikskedjor ett initiativ för att få fler att få upp ögonen för plastpåsarnas påverkan på miljön.
Initiativen tog i samband med att en ny lag trädde i kraft den 1 juni i år. Lagen innebär att handlare nu måste informera kunden om plastpåsarnas påverkan på miljön.
Ett halvår senare märks resultatet.

– Det är en drastisk förändring. Fler än 50 procent väljer bort påsarna, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Kappahl.
Många butiker ansluter

Tillsammans med två andra klädjättar – H&M och Lindex startade Kappahl projektet ”One bag habit” den 1 juni. Sedan dess har de tagit betalt för plastpåsarna och överskottet går till välgörande ändamål. Nu – sex månader senare har ytterligare 17 butikskedjor anslutit till initiativet.
Men även andra butiker har startat sina egna initiativ. En av dem är Akademibokhandeln som sedan den 1 augusti också tar betalt för påsarna och skänker överskottet till stiftelsen Håll Sverige rent. Tendensen hos dem är att cirka 75 procent väljer bort plastpåsen.

– Ni fattar inte vilken skillnad det är, det är stor skillnad. Vi säljer nästan inga påsar alls, folk brukar ta boken rakt i handen och gå, säger Lotta Östlid, butikschef Akademibokhandel i Bromma Blocks.