Min lokala hjälte

Byggbolaget svarar på JO-anmälan: ”Dravel”

Planerna för Stureplan upprör.
Planerna för Stureplan upprör.
Svenska brasseriers huvudägare PG Nilsson JO-anmälde staden och stadsbyggnadskontoret – nu svarar ADIAs representant på kritiken.
– Hans privata intressen ligger bakom en smutskastningskampanj. Det är ett bedrövligt agerande, säger Charlotta Rosén, projektledaren för omdaningen av Sturekvarteret.

Svenska Brasserier heter bolaget som driver restaurangerna Sturehof, Taverna Brillo, Teatergrillen och Riche med flera. Mitt i har tidigare berättat om hur företagets huvudägare PG Nilsson anmäler staden till Justitieombudsmannen eftersom han tycker att arbetet med planerna för Sturekvarteret inte gått rätt till.

I sin JO-anmälan riktar han skarp kritik mot staden och stadsbyggnadskontoret som han menar agerat fult och fel. PG Nilsson anklagar de drivande i omdaningen av Stureplan för att ha ägnat sig åt bjudresor och hemliga möten där de uppvaktat såväl socialdemokratiska som moderata politiker.

”Känner oss utpekade”

Nu svarar fastighetsutvecklaren TAM, företaget som representerar Abu Dhabi-investeraren ADIA, på kritiken – och det är hårda ord.

– Vi känner oss utpekade som en korrumperande faktor. Han är en mäktig man med stora resurser och det är viktigt att hans lögner inte står oemotsagda, säger  projektledaren Charlotta Rosén.

Hon menar att bilden av projektet som diskutabelt produceras av PG Nilsson.

– Det är dravel. Det har inte varit några oegentligheter eller olagligheter. Det enda som gör Sturekvarteret till ett kontroversiellt projekt är PG Nilssons ständiga anklagelser,  Charlotta Rosén.

Anklagelser om försvunna klagomål

PG Nilsson anklagade tidigare staden för att ha undanhållit cirka 2000 synpunkter som inkommit med klagomål på projektet. Synpunkter som av allt att döma fanns där hela tiden. Men införda i systemet på ett annat sätt, som innebar att de likalydande synpunkterna diariefördes tillsammans.

– De är inte försvunna. Det har varit ett rationellt sätt att hantera breven på och också tillåtet, säger Susanna Stenfelt som är ansvarig planarkitekt på stadsbyggnadskontoret.

PG Nilsson å sin sida säger att det inte är upp till stadsbyggnadskontoret utan till Justitieombudsmannen att avgöra om stadsbyggnadskontoret har agerat rätt.

Och att han skulle försöka smutskasta projektet för egen vinning håller han inte med om.

PG Nilsson.

– För två månader sedan krävde Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet att planerna skulle stoppas omedelbart för alla de graverande uppgifter som framkommit. Så det är rätt tydligt att vi är många som anser att det är något skumt. Och att världens största fastighetsfond beskriver mig som resursstark känns lite smickrande men samtidigt absurt.

Var fjärde negativ

För att ytterligare argumentera för sin sak har ADIA låtit göra en ny undersökning där man låtit United minds fråga 1000 stockholmare om projektet. Där framgår det att bara var fjärde invånare är negativ till omdaningen av Stureplan. Samtidigt känner nästan hälften av invånarna inte till planerna.

Enligt fastighetsbolaget kommer hela renoveringen att ta maximalt sju år, med start 2019.

Kommer det verkligen att gå?

– Vi har tagit höjd och jag känner mig trygg med den totala byggtiden, säger Charlotta Rosén.

PG Nilsson å sin sida är rädd att arbetet kommer att dra ut på tiden och att hela Stureplan kommer att drabbas.

– Alla vet att mycket få ombyggnadsprojekt håller tiden och även om det vore så är 7 år en mycket lång tid.

Stadsbyggnadskontoret satsar på att behandla ärendet och synpunkterna som kommit in under detaljplanesamrådet så snart som möjligt för att presentera ett tjänsteutlåtande för politikerna i september.

Fakta

Ägaren vill riva

Fastighetsägaren ADIA vill riva delar av kvarteret Sturekvarteret, som egentligen heter Sperlingens backe.

Två byggnader som vetter ut mot gatan kommer att försvinna om planerna går igenom. Dels en byggnad på Grev Turegatan som byggdes på 1930-talet och även en kontorsbyggnad med fasad mot Humlegårdsgatan från 1980-talet.

Inne i kvarteret kommer det rivas desto mer för att ge plats åt fler mer kommersiell yta och kontor.