Min lokala hjälte

Bygger för bättre musik

Många musiker vill ha ett handgjort instrument.  Under utbildningstiden bygger eleverna sju olika slags gitarrer. Johannes Lundahl polerar lacken på sitt senaste projekt.Foto: Åsa Sommarström
Många musiker vill ha ett handgjort instrument. Under utbildningstiden bygger eleverna sju olika slags gitarrer. Johannes Lundahl polerar lacken på sitt senaste projekt.Foto: Åsa Sommarström
Stål eller nylon? Indisk jakaranda eller lönn från Bosnien? Eller varför inte svensk björk?

På Musikinstrument­akademien i Väsby är ­gitarrer både ett hantverk och en vetenskap.

– Det krävs mycket för att bli gitarrbyggare. Det är ett komplicerat yrke, säger läraren Nicola Nerström.

Inne i verkstaden hörs bara ett lågt surr. Någon dammsuger sitt arbetsbord medan en annan filar koncentrerat på gitarrens hals så att den ska få exakt rätt rundning. På golvet ligger spån och det doftar intensivt av trä.

– Det jag gör nu är att sätta ihop sargerna, gitarrens sidor, förklarar Johannes Larsson där han står vid sin arbetsbänk.

– Jag byggde en elgitarr redan som 15-åring. Fast egentligen är jag skolad klassisk gitarrist. Men klassiska gitarrer är de svåraste att bygga. Gitarristerna är kräsna och nylongitarrer gör att det inte blir samma resurs­över­föring som på stålsträngade.

Johannes Larsson är en av skolans 15 elever. Sju olika sorters gitarrer ska de bygga under den tre år långa utbildningen. Eleverna tar också gitarrlektioner men det är inget krav att kunna spela sedan tidigare. I stället är ett brinnande intresse för instrumentet och hög motivation centralt, menar läraren Nicola Nerström.

– När vi tar in nya elever tittar vi på drivet, inte betygen. Det är ganska krävande att bli gitarrbyggare.

– Egentligen är det som vi håller på med ganska otidsenligt, just eftersom det tar så lång tid att bygga en gitarr, säger han.

En gång i tiden hade Sverige flera internationellt respekterade gitarrtillverkare. Levin från Göteborg och Bjärton från Skåne. I dag är Musikinstrumentakademien i Upplands Väsby den enda i sitt slag i hela Norden.

Skolan grundades i mitten av 1980-talet som en del av Carl Malmstensskolan, den store möbeldesignerns eget lärohus. Allt under ledning av den i instrumentbyggarsammanhang smått legendariska Georg Bolin.

Efter ett turbulent 00-tal med många flyttar och nya huvudmän, där utbildningen till och med slog igen under två år, hittade akademien förra året ett nytt hem i Väsby och blev en del av yrkeshögskolan.

Förra månaden fick fem elever hämta ut sina gesällbrev i Stadshuset. Den gemensamma drömmen är att en dag kunna försörja sig som gitarrbyggare. Att komma dit kan ta tid. Många börjar sina karriärer med att i stället restaurera instrument. Att sälja en gitarr till en etablerad och känd artist kan vara en väg till framgång.

– Ja, det kan vara väldigt viktigt. Vi har gamla elever som har tillverkat gitarrer åt bland andra Ale Möller, Sofia Karlsson och Lars Winnerbäck, säger Nicola Nerström.

Gitarrerna beställs och utformas efter kundens önskemål.

– Det är som en kostym, den skräddarsys. Man får gitarren precis som man vill ha den och man kan också påverka utsmyckningen.

Men smakar det, så kostar det. Omkring 30 000 och 35 000 kronor är priset för en handgjord svensk gitarr.

– Om du kör en lågbudgetbil så kan du tycka att den är okej, ända tills du sätter dig i en Mercedes. Det är lite samma sak med gitarrer. När du får en sådan här gitarr i handen så märker du skillnaden.

Det är som en kostym, den skräddarsys. Man får gitarren precis som man vill ha den.Läraren Nicola Nerström

Fakta

80 timmars jobb för en gitarr

Utbildningen följer gitarrens historiska utveckling och börjar med en klassisk spansk gitarr.

Den första gitarren tar en termin att bygga. En utbildad gitarrbyggare bygger en gitarr på mellan 40 och 80 timmar.

Till nästa år hoppas akademien även kunna starta en violinbyggarutbildning.

Musikinstrumentakademien ligger under Folkuniversitetet och delar lokaler med Möbelsnickarskolan.