Bygger gitarrer åt stjärnorna

Niklas Rotemar bygger mest akustiska gitarrer, men här visar han en elektrisk modell som bygger på Gibsons ES-335.
Niklas Rotemar bygger mest akustiska gitarrer, men här visar han en elektrisk modell som bygger på Gibsons ES-335.
Kroppens sidor pressas till rätt form.
Kroppens sidor pressas till rätt form.
Stämjärnet är ett av Niklas viktigaste redskap
Stämjärnet är ett av Niklas viktigaste redskap
En diskret logotyp på huvudet avslöjar ursprunget.
En diskret logotyp på huvudet avslöjar ursprunget.
I ett litet garage i Helenelund handbygger Niklas Rotemar exklusiva akustiska gitarrer.

Företaget är färskt, men redan innan bläcket på gesällbrevet hade torkat hade han byggt en gitarr till sin första kändis-kund: Mattias Bärjed i Soundtrack of our lives.

I februari 2012 såg drygt två miljoner tv-tittare när ett av Sveriges absolut största rockband, Soundtrack of our lives, uppträdde hos Skavlan. Runt halsen på gitarristen Mattias Bärjed hängde en handbyggd akustisk gitarr, konstruerad av Niklas Rotemar från Sollentuna som då var elev på den nystartade musikinstrument- akademin i Danderyd.

– Det är klart att man vill att kända och duktiga musiker ska spela på instrumenten man bygger, det är en enorm bekräftelse, säger Niklas Rotemar.

I juni samma år fick han sitt gesällbrev och inom ett par dagar startade han ett företag och fortsatte byggandet. Det första året blev det mest reparationer vid sidan av det stora projektet: att designa och konstruera den första kollektionen av Rotemar Guitars.

I dag har han tre modeller i sitt sortiment som intresserade kunder kan komma och provspela i verkstaden. Om tycke uppstår bygger Niklas ett nytt instrument på beställning. Leveranstiden är tre månader, men den som kan vänta får vara med och påverka.

– Kunden får vara med och bestämma allt från materialval till halsprofil och utsmyckning.

Niklas Rotemars gitarrer tar form i en verkstad i ett litet garage i Helenelund – hela vägen från virke till högglanspolerade instrument.

På bänken framför honom ligger ett beställningsjobb. Sargens midja och rundning fixeras i en pressform av trä, och bredvid ligger locket av tysk alpgran.

– Olika träslag har olika tonala karaktärer. Ostindisk jakaranda ger ett krispigt ljud med många övertoner. Oftast använder man gran i locket för det har bäst styrka i förhållande till vikten.

Och det är här någonstans man hittar den stora skillnaden mellan gitarrer som har byggts för hand och de instrument som byggs på en fabrik: hur tunt man kan bygga utan att det går sönder.

– Fabriksbyggda gitarrer är tjockare för att de ska vara säkra på att de håller. Ett tunnare lock vibrerar mer och låter därför mer, en tiondels millimeter kan göra stor skillnad.

Även om gitarrbyggande är ett precisionshantverk är trä ett levande material. Därför krävs det ett stort mått av lyhördhet och följsamhet under byggprocessen.

– Om jag bygger två gitarrer med exakt samma dimensioner kommer de sannolikt inte att låta likadant. Man måste känna sig fram och lita på sin intuition för att få det resultat man vill ha.

Fakta

En gitarr klar på tre månader

Namn: Niklas Rotemar.

Ålder: 26.

Bor: Kärrdal.

Yrke: Gitarrbyggare och reparatör med gesällbrev från Musikinstrumentakademin.

Aktuell: Tillverkar handbyggda gitarrer under eget namn i en verkstad i Helenelund. Har tre modeller i sortimentet, alla kostar runt 30 000 kronor.

Övrigt: Effektiv byggtid för en gitarr är en månad. Inklusive torktider för lim och lack tre månader. Mer information finns på Rotemar Guitars hemsida.