Bygget drar ner handeln i Globen

Sedan bygget inleddes har handeln gått sämre i Globen Shopping.
Sedan bygget inleddes har handeln gått sämre i Globen Shopping.
Globen Shopping hamnar först på plats 36 över de mest populära shoppingcentren i Stockholms­området.

En låg siffra som kan ha att göra med bygget av den nya Stockholms­arenan.

Just nu pågår bygget av den nya Stockholmsarenan vid Globen för fullt. Arenan väntas stå klar i juli 2013 – och till dess är möjligheterna att parkera och ta sig fram i området begränsade.

Och sedan arbetet drog igång har handeln i Globen Shopping minskat. Enligt en undersökning av stockholmarnas shoppingvanor som gjorts av tidningen Market hamnar Globen Shopping först på plats 36 över de mest populära shoppinganläggningarna i Stockholmsområdet.

– Det är klart att arenabygget har påverkat oss negativt, men det kom inte som någon överraskning. Och vi har redan börjat återhämta oss och vår bedömning är att vi kommer att vara flera placeringar högre upp på listan om ett år när arenan står klar, säger Alexander Hedin, fastighetsförvaltare för Globen Shopping.

Undersökningen visar också att bara drygt en femtedel är nöjda med parkeringsmöjligheterna vid Globen Shopping, mot en tredjedel i fjol.

Helena Ågren är kommunikationschef för SGA Fastigheter som bygger Stockholmsarenan. Hon berättar att man arbetar för att förbättra framkomligheten i området.

– Vi har bland annat byggt en direktinfart till Globen Shoppings garage där Palmfeltsvägen möter Arenavägen. På sikt ska det också bli en direktinfart från Nynäs­vägen in i garaget till Stockholms­arenan, säger hon.

– Dessutom ska kommunen bygga en separat körfil från Nynäsvägen direkt in i Globenområdet. Det här kommer att underlätta trafiken i hela området, då man slipper åka ut i Sofielundsrondellen för att komma in.

Men enligt David Jansson, analysansvarig på Market, har köpcentret även ett annat problem.

– När man tittar på Globen Shopping i vår undersökning så får gallerian anmärkningsvärt låga betyg för saker som är viktigt för väldigt många konsumenter, inte bara parkeringsmöjligheterna. Resultaten visar också att få förknippar köpcentrat med prisvärd shopping, att man alltså inte får bra valuta för sina pengar.

Samtidigt har konkurrensen skärpts.

– Konkurrensen har blivit knivskarp mellan olika anläggningar, säger David Jansson.

Ulf Dåderman har bott vid Gullmarsplan i över 30 år. Han håller med om att det blivit något av ett gissel att handla i Globen Shopping.

– Det är krångligare att ta sig dit. Jag brukar parkera i garaget de gånger jag är där, det funkar, säger han.

Men trots att han bor så nära handlar han sällan där. Han beskriver området som ”tråkigt” och skulle själv vilja se fler kaféer och restauranger där som skulle kunna användas som mötesplatser.

Helena Ågren tror dock att handeln i området kommer att påverkas positivt när bygget väl är klart.

– Man får se det på lång sikt. Det sker ju en ombyggnad i hela området nu med nya kommersiella lokaler och bostäder, vilket kommer att påverka handeln i en positiv riktning. Det är svårt att bygga något sådant här och samtidigt få det att gå obemärkt förbi, menar hon.

Enligt Helena Ågren arbetar man nära med köpcentrat för att bygget ska förlöpa så smidigt som möjligt.

– Vi upplever att vi har en god dialog med Globen Shopping. Vi har haft flera möten med företagen, föreningen och handlarna som är inblandade. Även om det är lite stökigt nu så är det viktigt att man håller en nära dialog.

Fakta

De mest populära

Cirka 3 400 personer deltog i undersökningen.

Källa: Market