Min lokala hjälte

Bygget har brakat i gång

Cirka 13 000 ton berg ska sprängas bort, enligt kommunens beräkningar. Johan Wigtstrand är kommunens projektledare.
Cirka 13 000 ton berg ska sprängas bort, enligt kommunens beräkningar. Johan Wigtstrand är kommunens projektledare.
Tyresös största bygge någonsin har startat.

– Det blir tufft för alla, säger Johan Wigstrand, projektledare för breddningen av Brakmarsvägen och utdragning av VA till Solberga och delar av Raksta.

Stora sprängmattor kantar Brakmarsvägens första bit från Tyresö kyrka och ett hundratal meter in på den nötta bilvägen. Arbetet med att bredda vägen har varit i gång ett par veckor och en hel del berg har redan fraktats bort.

Inom ett par veckor kommer Solberga-, Raksta- och Bergholmsbornas första prövning. Då ska en bit av Brakmarsvägen vid kyrkan stängas av och trafiken till Tyresövägen i stället ledas via Brinkvägen.

– Men det är bara början. Vår största utmaning är att klara trafiken när vi bygger om de tre broarna. Då kan vi bara ha trafik i en färdriktning. Vi får jobba med flaggvakter som vinkar fram bilar en riktning i taget. Ibland kan vi också behöva stänga av trafiken helt och hållet under någon timme. Eftersom det är relativt komplicerade konstruktioner kan detta pågå ett tag, säger Johan Wigstrand.

Enligt nuvarande plan ska allt vara klart till juni 2017. Då ska den nu så gropiga Brakmarsvägen vara både bredare, belyst och försedd med gång- och cykelbana ända fram till Rakstaringen. Som pricken över i:et ska den också klara av att härbärgera bussar fram till Bergholmsvägen. Solbergaborna ska också i utbyte mot en obligatorisk väg och VA-avgift ha fått kommunalt vatten och avlopp.

Johan Wigstrand, som i egenskap av Ällmorabo varit med under åren då Breviksvägen breddades, menar att det här kan bli än mer tålamodsprövande.

– Det gäller att alla vi som kör bil hjälps åt och visar hänsyn gent­emot dem som jobbar, men också mot cyklister och gångtrafikanter som vill ta sig fram, säger han.

De som bor längs med Brakmarsvägen, i Solberga och de delar av Raksta som ingår i projektet kan också behöva ändra sina vanor. Avfall och post kan behöva lämnas och hämtas på andra platser under tiden som kommunen drar ut VA till just deras vägar.

– Det här berör 125 hushåll. Det är den största entreprenaden sedan vi började med utbygg- naden av VA i Östra Tyresö, säger Johan Wigstrand.

När projektet är slutfört är tanken att nästa utbyggnad i området ska ta vid. Kommunen jobbar därför med en ny detaljplan för nästa del av Raksta, som ska följas av ytterligare en. Förhoppningen är att utbyggnaden av VA i den sista delen av Raksta ska kunna påbörjas efter 2020. Först då ska kommunen börja planera för Bergholm.

Enligt Åke Skoglund, samhällsbyggnadschef, skapar det här framtida möjligheter för bussar att ta sig fram även till Uddby strandväg.

– På ännu längre sikt vill vi ha bussar ända ut till korsningen Storängen/Vissvassvägen, men det dröjer, säger han.

Fakta

Kostar 115 miljoner – dyrast hittills

Hela projektet med breddning av Brakmarsvägen och utdragning av VA till 125 hushåll i Solberga och del av Raksta beräknas kosta 115 miljoner kronor.

Det kan jämföras med den tidigare breddningen av Breviksvägen och utdragningen av VA i Orrnäset på Brevik som kostade 90 miljoner kronor.

Under projektets mest intensiva perioder räknar Svevia som utför arbetet med att ha 20–25 personer i gång samtidigt.

Planarbetet började redan 2008, men har försenats, bland annat på grund av överklaganden.

Källa: Tyresö kommun