Bygget av Roslagsbanan till city kan starta tidigare

Under årets väntas besked om Roslagsbanans förlängning till city tidigareläggs med tre år.
Under årets väntas besked om Roslagsbanans förlängning till city tidigareläggs med tre år.
Utbyggnaden är i gång på tunnelbanans blåa linje och bygget av gula linjen väntas dra igång i höst.
Förhandlingar pågår också för att kunna tidigarelägga förlängningen av Roslagsbanan till T-centralen.
Men den sviktande konjunkturen skapar också vissa orosmoln - något som Vallentuna hittills inte märkt av.

Bygget av förlängningen av tunnelbanans blå linje från Akalla till Barkarby har börjat och nu i maj väntas mark- och miljödomstolen komma med sin dom för blå linjens förlängning söderut till Södermalm, Nacka och Söderort.

Tanken är bygget sedan drar i gång i höst, likaså för gula linjen från Odenplan till Arenastaden trots att alla tillstånd inte är klara än.

Tunnelbaneutbyggnaden är avtalad i Stockholmsöverenskommelsen, där staten är med och finansierar tillsammans med region Stockholm, Stockholm stad, Nacka, Järfälla och Solna mot att 78 000 bostäder byggs nära de nya t-banestationerna fram till år 2030.

Nya bostäder – och helt ny linje i SL-trafiken

Byggtakten bromsar in

Men byggtakten i regionen har slagit av och konjunkturen är vikande.

I Nacka drog sig nyligen en fastighetsutvecklare ur med motivering att det inte längre ansågs lönsamt.

Som det ser ut nu har kommunerna grepp om det. Men vi har avstämning varje månad om läget

Hans Rode, ordförande Stockholmsöverenskommelsen

Om fler avhopp är att vänta är svårt att sia, enligt Hans Rode, statens representant och ordförande i Stockholmsöverenskommelsen. Men inga justeringar är för tillfället aktuella varken på antalet bostäder eller på tunnelbanesatsningarna.

– Som det ser ut nu har kommunerna grepp om det. Men vi har avstämning varje månad om läget. Erfarenheten säger att det går upp och ner i konjunkturen, och kommunerna har lång tid kvar på sig, säger han.

Projekt kan tidigareläggas

2017 slöts också avtalet i Sverigeförhandlingen om förlängd Roslagsbana till T-centralen, ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö-Fridhemsplan och spårvagn Älvsjö-Flemingsberg, med villkoret att Huddinge, Stockholm, Vallentuna, Täby och Österåker bygger drygt 100 000 bostäder fram till 2035.

Skisskarta

Kollektivtrafikprojekten i Sverigeförhandlingen.

Vallentuna ska stå för 5 650 av dem, och hittills är runt 300 bostäder klara. 

– Vi ligger i fas och märker ett större intresse från exploatörer än tidigare. Det positiva är att fler vill bygga mindre lägenheter vilket underlättar för ett fösta boende, säger Parisa Liljestrand (M), kommunstyrelsens ordförande.

Just nu pågår det förhandlingar om att tidigarelägga byggstarten med upp till tre år för åtminstone två av projekten i Sverigeförhandlingen. Besked kommer om det blir Roslagsbanan väntas komma senare i år.

Så blir det nya tunnelbanenätet

Nya tunnelbanan liten bild

Den nya utbyggda tunnelbanekartan.