Snart börjar bygget av Söders nya tunnelbana

Visionsbild för tunnelbaneuppgången för Sofia vid Stigbergsparken.
Visionsbild för tunnelbaneuppgången för Sofia vid Stigbergsparken.
Stationen Hammarby kanal byggs under vattnet med en nordlig uppgång vid Katarina Bangata.
Stationen Hammarby kanal byggs under vattnet med en nordlig uppgång vid Katarina Bangata.
Hammarby Kanal får även en uppgång i Sjöstan, vid tvärbanan vid Luma.
Hammarby Kanal får även en uppgång i Sjöstan, vid tvärbanan vid Luma.
Det har varit på gång länge – men i år sätts äntligen spaden i jorden för Söders nya tunnelbanelinje.
Klart: år 2026.

Södermalm ska få två nya stationer, Sofia och Hammarby kanal, när den blå tunnelbanelinjen förlängs från Kungsträdgården till Nacka.

Beräknad byggstart är under 2019, men exakt när spaden sätts i jorden beror på när alla tillstånd är i hamn.

Just nu pågår förhandlingar i mark- och miljödomstolen för tillstånden att spränga ut arbetstunnlarna på Söder. Domen väntas komma i maj.

– Som planen ser ut nu kommer vi gång med bygget av arbetstunnlarna i höst på Södermalm, säger Emma Sahlman, pressansvarig för den nya tunnelbanan i region Stockholm.

Mårten Frumerie är förvaltningchef för den nya tunnelbanan till Nacka. Foto: Anna Molander/Region Stockholm

Sprängningar som märks

Här på Söder var arbetstunnlarna en minst sagt omstridd fråga, speciellt vid stationen Hammarby kanal då uppgången till arbetstunneln först placerades vid Katarina Bangata.

Men efter protester tänkte regionen om, och nu ska den ligga vid Hammarby fabriksväg i Sjöstan. Arbetstunneln till stationen Sofia ska ligga vid Londonviadukten.

tunnelbana-hammarby-sjostad

tunnelbana-sofia

Arbetstunnlarna ska användas för att med lastbil föra bort bergsmassorna som sprängs bort för att bygga den nya tunnelbanan. Sprängningarna av arbetstunnlarna väntas ta runt ett år.

Kommer de som bor i närheten att märka av arbetena?

– När vi spränger för att ta oss ned i berget kommer sprängningar vid ytan att märkas. Vi har försökt att hållas oss borta från bebyggelse och jag tycker att vi lyckats rätt bra, har Mårten Frumerie förvaltningschef för den nya tunnelbanan tidigare sagt till Mitt i.

De de nya t-banestationerna på Söder ska stå klara 2026. Senare i vår kommer regionen släppa skisser på hur de nya stationerna ska se ut inuti.

Fakta

Två nya stationer på Södermalm

SOFIA

Sofia får en stationsbyggnad i Stigbergsparken och blir Stockholms djupaste tunnelbanestation, belägen cirka 100 meter under markytan.

Resenärerna använder åtta stora snabbgående hissar till och från plattformen, en tur som tar runt 30 sekunder. Det finns ingen rulltrappa.

Vid brand ska hissarna användas i första hand, då de är byggda för att klara det. Det finns även trappor som utrymningsväg.

Det ska finnas reservkraftsaggregat som håller hissarna igång även vid elavbrott.

HAMMARBY KANAL

Perrongen byggs under vattnet med en nordlig uppgång på Södermalm vid Vintertullstorget och Katarina bangata och en sydlig uppgång i Lumaparkens vid tvärbanan i Hammarby sjöstad.

Stationen kommer att ligga cirka 40 meter under markytan, ungefär som Östermalmstorgs tunnelbanestation.

Resenärerna tar sig till och från plattformen med rulltrappor och hissar.

Källa: Region Stockholm