Byggnotorna spräcker alla kalkyler

”Jag tycker att redan 25 miljoner låter oerhört mycket för en cykelbana,” säger cyklisten Birgitta Risbecker vid Norr Mälarstrand om höjningen av priset.”
”Jag tycker att redan 25 miljoner låter oerhört mycket för en cykelbana,” säger cyklisten Birgitta Risbecker vid Norr Mälarstrand om höjningen av priset.”
Stadsmuseet.
Stadsmuseet.
Liljevalchs.
Liljevalchs.
Spräckta budgetar.
Spräckta budgetar.
Mitt i har gått igenom aktuella byggen i stan – där priset skenat rejält under processen. I flera fall har de blivit nästan dubbelt så dyra.

Notan står vi skattebetalare för.

Staden räknar ofta fel på mångmiljonbelopp när man ska renovera museer, bygga om cykelvägar, eller bygga nya idrottshallar. Det visar Mitt i:s granskning av en rad projekt i innerstan.

Ett av dem är den nya, bredare cykelbanan på Norr Mälarstrand som just nu är i full färd att byggas. I inriktningsbeslutet beräknades cykelbanan kosta 25 miljoner kronor.

När väl spaden sattes i marken var budgeten höjd till 34 miljoner – och då var en tredjedel av banan borta.

Det är ett av många exempel där priserna skenat mellan den första och slutgiltiga budgeten.

Renoveringen av konsthallen Liljevalchs på Djurgården blev exempelvis nyligen 84 miljoner dyrare än beräknat och Stadsmuseets upprustning kostar 41 miljoner mer.

Stellan Lundström, professor i fastighetsekonomi på KTH, är inte förvånad över att byggen ofta blir dyrare än planerat och menar att prisstegringen inte bara gäller kommunala projekt.

– Det är högkonjunktur för byggbranschen vilket gör att det saknas resurser och byggjobbare. Och med en enorm efterfrågan på resurser drar priserna iväg. Sedan kan man tänka sig att kommunerna kanske inte är så bra på att upphandla.

Oppositionsborgarrådet Joakim Larsson (M) anser också att staden borde bli bättre på upphandlingar.

I dag är de ofta för specifika vilket ger för få och dyra anbud, enligt honom.

– Det är inte acceptabelt att kostnaderna drar i väg så där. Vi kritiserar majoriteten för att man är slarvig i hanteringen av anbuds­förfaranden, säger han.

Joakim Larsson anser också att staden borde sluta med arkitekttävlingar för sina egna projekt.

– Det blir ofta väldigt kostsamt, både för att det är dyra projekt som vinner och för att det tar lång tid.

– Det man ska notera är att det finns stora projekt med väldigt bra kostnadskontroll som andra aktörer står bakom. Norra länken blev till exempel två miljarder billigare än beräknat, säger Joakim Larsson (M).

Jan Valeskog (S), exploaterings- och fastighetsnämndens ordförande, är medveten om att kostnaderna ofta skenar i de kommunala byggprojekten.

– Det är ett problem, men det finns en förklaring om man tittar på varje projekt för sig. Men övergripande är det en överhettad marknad där entreprenörskostnaderna ökar.

Bristande konkurrens ser Jan Valeskog som en av anledningarna till detta.

– Det är ett oligopol med fyra stora aktörer som dominerar.

Är det läge att ibland stoppa byggen och renoveringar?

– Ja, och vi har stoppat projekt som till exempel bandyhallen i Tallkrogen där vi bara fick in ett anbud. Nu ska den byggas i Gubbängen i stället.

– Vi kommer att stoppa projekten som vi anser kommer att bli för dyra.

Det är något som skulle kunna ske när det gäller ombyggnaden av Stadsbiblioteket på Sveavägen. Det projektet har klubbats igenom av fullmäktige, men majoriteten kan ändå komma att dra i nödbromsen på grund av att det är stor osäkerhet kring markkostnaderna.

– Om kostnaderna blir orimligt höga får vi ompröva projektet, säger Jan Valeskog.