ANNONS

Byggstök på spåren – påverkas du som pendlar 2020

Jakobsbergs pendeltågstation
Det är sträckan mellan Jakobsberg och Sundbyberg som drabbas mest när mälarbanan byggs.
Mycket ska hända i kollektivtrafiken 2020. För dig som pendlar i Norrort kan det vara extra bra att hålla koll på vad som händer på söndagar.
ANNONS

”Som att stambyta och renovera köket samtidigt” sa trafikregionrådet Kristofer Tamsons i höstas För alla er som inte renoverat på länge betyder det helt enkelt: en stökig tid. Och 2020 är året då mycket ska hända.

– Det här blir året då vi märker av att vi går in i den största upprustnings- och utbyggnadsfasen i SL-trafiken sedan 1960-talet. Det är nu som vi på allvar kommer börja spränga för den nya tunnelbanan, som den nya tvärbanan till Kista växer fram och nya tunnelbanetåg rullar ut i trafiken för första gången på över 20 år, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Stök i trafiken närmaste åren när SL bygger om och bygger ut

För resenärer på pendeltåget betyder det ersättningsbussar, förseningar, färre tåg och en stor portion tålamod.

Håll koll på Sundbyberg på söndagar

För dem som pendlar mot Norrort är det främst tidiga söndagar som man måste hålla koll på då de som bygger järnväg håller på som bäst – vilket innebär att tågen mellan Sundbyberg och Jakobsberg är inställda. Buss ersätter.

Du som ska pendla i sommar bör också lägga på minnet att samma sträcka är avstängd i princip hela juli.

 

ANNONS
Fakta

Bygger Mälarbanan på söndagar

Söndagsmorgnar:

fram till klockan 08.20 stänger man av tågsträckan mellan Sundbyberg och Jakobsberg.

Kristi himmelsfärd

Torsdag den 21 maj klockan 01.10 till måndag 25 maj klockan 04.30 stänger man av järnvägen mellan Sundbyberg och Jakobsberg.

Sommaren

Lördag den 4 juli klockan 02.30 till måndag den 27 juli klockan 04.30 stänger man av järnvägen mellan Sundbyberg och Jakobsberg.

Allhelgona

Fredag den 30 oktober klockan 22.30 till måndag den 2 november klockan 04.30 stänger man av järnvägen mellan Stockholm City och Jakobsberg.

Nya Mälarbanan innebär att man bygger ut järnvägen från två spår till fyra mellan Tomteboda och Kallhäll. Det innebär också att man bygger nya stationer i Kallhäll, Barkarby, Sundbyberg och Huvudsta. Allt ska stå klart 2030 om allt går enligt plan, till en kostnad av 19,5 miljarder om man räknar på 2017 års prisnivå.

Källa: Trafikverket