Byte av vattenmätare – fel information gick ut

Digitalisering av vattenmätare
Nu ska alla vattenmätare bli digitala och fjärravlästa.
Fram till 2023 pågår arbetet med att byta ut alla vattenavläsare i kommunen. De gamla ska bort för att ge plats åt fjärravlästa. När de väl är på plats behöver du aldrig mer skicka in dina siffror, utan kan lugnt luta dig tillbaka medan allt sköts elektroniskt. Men hur bytet ska gå till väcker frågor.

I Järfälla visar vägen nummer fem går det att läsa att alla som idag läser av sin vattenmätare manuellt, snart ska få ett bekymmer mindre. Alla vattenavläsare ska nämligen bytas ut mot fjärravlästa.

Sammanlagt ska närmare 11 000 avläsare bytas ut från januari 2019 till 2023.

Orolig läsare

Så långt, allt gott. Men det står också att den som ska få en ny avläsare kommer underrättas med ett brev i lådan en vecka innan arbetet ska starta. Du får då en tid, och om den tiden inte passar dig måste du höra av dig till den montör som anges i brevet så att ni tillsammans kan hitta en ny tid.

Missar du din tid debiteras du 950 kronor.

En orolig läsare har hört av sig till Mitt i och undrat över hur det här egentligen kommer att bli i praktiken.

Måste alla nu vara hemma i fem år för att vara säkra på att inte missa det viktiga brevet? Hur gör de som planerat in en två veckors semester, eller kanske flyttar till stugan över sommaren och inte får sin post lika regelbundet?

Miss i kommunikationen

I veckan la kommunen ut information om bytet på sin hemsida, men med helt andra premisserna. Där går att läsa att du två månader innan arbetet ska påbörjas i ditt område kommer få information i brevlådan. Tre veckor innan montören ska komma hem till dig får du en tid, som du sen kan ändra om den inte passar.

Avgiften om du missar din tid är den samma, 950 kronor.

Så vad är det egentligen som gäller, är det informationen i Järfälla visar vägen, eller informationen på hemsidan?

Jenny Persson är vatten- och avfallshandläggare på Järfälla kommun och projektledare för arbetet.

– Det har blivit fel i kommunikationen. Den information som gick ut i Järfälla visar vägen är felaktig och skulle aldrig ha gått ut. Det är informationen på hemsidan som är den rätta, och vi kommer dessutom skapa en karta där så att man kan följa arbetet.

Beklagar misstaget

Jenny Persson har fått en hel del samtal från oroade invånare.

– Vi beklagar att det blivit fel, alla är ledsna för det. Vi la snabbt ut rätt information på hemsidan, informerade servicecenter så att de kunde ge rätt information och så har jag diskuterat med de som varit upprörda, säger hon. 

Fakta

Det här gäller

För att få den rätta informationen kring bytet hänvisar kommunen till hemsidan, som du hittar HÄR.

 

Källa: Järfälla kommun