Min lokala hjälte

Största hemtjänstföretaget har gått i konkurs

Camillas hemtjänst har ansökt om konkurs. Arkivbild.
Camillas hemtjänst har ansökt om konkurs. Arkivbild.
På måndagen ansökte Camillas hemtjänst om konkurs.

Camillas hemtjänst ansökte om konkurs måndagen den 12 mars. Det är företaget som är verksamt i Upplands Väsby som har ansökt om konkurrensen och det ska inte påverka de båda företagen med samma namn som är verksamma i Täby och Vallentuna.

– Företaget ska under en längre tid ha brottats med ekonomiska svårigheter och effektivitet. Vi har haft indikationer på problemen under några veckor, säger Barbro Johansson, chef för social- och äldreomsorgen i Upplands Väsby.

Tidigare i vintras meddelade hemtjänstföretaget Anooni care att de avslutar sin hemtjänstverksamhet dagtid eftersom det nya systemet för tidrapportering gjorde verksamheten olönsam.

– Vi pratade med ägaren till Camillas hemtjänst igår och tidsrapporteringen är inte orsaken. Det här är inte ett problem som har uppstått de senaste månaderna.

Företaget är det största verksamma företaget i Upplands Väsby. Idag har de 300 kunder och runt 90 anställda på heltid eller deltid. Personalen informerades om konkursen under tisdagen. Konkursförvaltaren kommer att driva företaget en månad framåt men hur personalens förutsättningar ser ut därefter är inte klart.

De brukare som idag har Camillas hemtjänst kommer att inom den närmsta veckan kontaktas av kommunen för att välja ett nytt hemtjänstföretag.

– De får välja ett annat företag som är verksamma i Upplands Väsby, det finns tio andra.

Konkursförvaltaren kan komma att kontakta andra hemtjänstföretag för att se om någon är intresserad av att ta över företaget Camillas hemtjänst. Kommunen kommer att ringa de andra företagen för att berätta om situationen och fråga vilken möjlighet de har att ta emot fler brukare. Företaget har bedrivit sin verksamhet i Upplands Väsby i tio år.

– Jag beklagar att efter tio års samarbete, ett gott samarbete har det kommit till ett avslut. Det är tråkigt, särskilt för alla som har hemtjänst via företaget.

Under de tio år som företaget har verkat i kommunen har de haft bra resultat och nöjda kunder enligt kommunens mätningar.

– Däremot har vi märkt fler klagomål på senare tid än vad de vanligen fått.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln stod det att kommunen ska fråga andra företag om de vill ta över Camillas hemtjänst. Detta kan bara göras av Camillas hemtjänst och konkursförvaltaren.