Centern: Bygg 3500 bostäder i Marieberg

Visionsbild för Marieberg
En tidigare visionsbild för nya Marieberg
Efter Mitt i:s avslöjande om att byggplanerna i Marieberg återupptas:
Nu vill Centern se 3500 nya bostäder i området.

Mitt i kunde i förra veckan avslöja att de stora byggplanerna för Marieberg kan dra igång igen till våren efter tre års väntan på besked om bullret från Bromma flygplats.

Efter att staden fått klartecken för att bygga ett annat bostadshus i Kristineberg känner man att man har nog på fötterna för att ta upp projektet igen.

I Mariebergsområdet har tidigare ungefär 1100 nya bostäder planerats, bland annat i flera höghus. Exakt hur planerna kommer att bli när projektet dras igång igen är ännu inte klart.

– Eftersom det har legat på is länge blir det en viss startsträcka. Men det finns ett antal byggrätter utpekade och vi kommer att utgå från dem. Vi har lagt ner en väldig massa arbete på förslaget och ser att mycket ändå är aktuellt och relevant att gå vidare med, sa Edwin Björkefall som är projektledare för Marieberg på exploateringskontoret till Mitt i i förra veckans artikel.

Men nu vill Centerpartiet att projektet ska växa. I ett brev till finansborgarrådet Karin Wanngård (S) föreslår man att de nya bostäderna i området ska bli hela 3500 stycken. För att göra det möjligt vill man att den planerade tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Liljeholmen – som staden just nu förhandlar om i de så kallade Sverigeförhandlingarna – också ska få en station vid Marieberg.

– Ska man få till en station till till måste man exploatera på en högre nivå. Dels att man bygger tätare, dels högre, säger Jonas Naddebo (C) som är tillförordnad gruppledare för Centerpartiet i stadshuset.

För att få till det utökade antalet bostäder vill Centerpartiet att man utlokaliserar Socialstyrelsen och bygger 500 bostäder i det huset. Men föreslår också bostäder mitt i gator som man anser är tillräckligt breda.

– På den stora parkeringsplatsen vid Fyrverkarbacken finns det också möjlighet att förtäta. Varför inte bygga högt och tätt när husen redan är höga i området?, säger Jonas Naddebo.

Sverigeförhandlingen om nya tunnelbanan pågår redan. Är det inte försent att få in en till station nu?

– Ser man till hela tunnelbanan beräknas den kosta 12 miljarder. En extra station kostar en miljard. Det är klart att det kan vara sent men men eftersom vi har en sån brist på bostäder borde man vara intresserad av att vända på också den här stenen.