Min lokala hjälte

C och Yimby: Bygg bro mellan Gärdet och Nacka

Österbron – ett förslag från Yimby och Centerpartiet.
Österbron – ett förslag från Yimby och Centerpartiet.
Bilar inuti en hängande brotunnel med spårvagn och cyklister körande ovanpå.
Tidigare Österledsmotståndarna Centern ställer sig nu bakom förslaget om Österbron mellan Nacka och Hundudden på Gärdet.

Nätverket Yimby (Yes in my backyard) la fram förslaget om Österbron redan för två år sedan. Men nu blåser de alltså liv i hängbron och tar Centerpartiet på Östermalm till hjälp.

Förslaget är en bro mellan Nacka strand och Hundudden på Gärdet. På bron skulle spårvagn, fotgängare och cyklister färdas, men inuti bron skulle det finns bilfiler. Bilarna skulle sedan köra ner i tunnlar vid Nacka och Hundudden.

– Eventuellt skulle man kunna tänka sig en 30-väg som kan användas av turistbussar eller utryckningsfordon på bron också, säger Oscar Freyre på Yimby som tror att bron även skulle bli en turistattraktion.

Regeringen fimpade Österleden

Regeringen beslutade dock i juni att inte gå vidare med Östlig förbindelse i sin nya infrastrukturplan. Tidigare har också Centern i Stockholm varit motståndare till Österleden, men under året har man svängt i frågan.

– Det förs alltid fram att biltrafiken kan öka om man bygger den, men vi ser att behovet redan nu finns att föra trafiken runt stan. Och med det här förslaget prioriteras kollektivtrafiken, säger Malin Björk från Centerns Östermalmsnätverk.

Spårvagn, cyklar och fotgängare på bron och bilar inne i den – så ser förslaget ut. Skiss: Yimby

Om Österleden blir av och istället byggs i tunnlar, som Trafikverket tidigare har föreslagit, skulle en trafikplats ligga vid Lindarängsvägen på Gärdet. Något som Centern på Östermalm inte vill se och som man menar skulle undvikas med bron.

– Den trafikplatsen skulle leda upp trafiken till Frihamnen som ska expandera med bostäder. Vi ser redan stora problem med den trängsel och tryck som ligger på innerstan och det skulle inte vara fungerande varken ur miljö- eller trafiksynpunkt, säger hon.

Hur troligt är det att man får bygga en bro med tanke på riksintresset Nationalstadsparken?

– Bron kommer att åka ner i en tunnel på Hundudden där det finns båtuppställningsplats i dag. Där finns en obebyggd kulle och den egentliga ytan som nedfarten skulle ta är stor som en villatomt. För att det ska bli verklighet vill vi ha så liten inverkan som möjligt och vi har lyckats tycker jag, säger Oscar Freyre och får medhåll av Malin Björk.

– Det skulle vara små ingrepp på en plats som inte har några större värden, säger hon.