T-Centralen fyller 60 år

T-centralen firades in med en superfest på perrongen den 23 november 1957.
T-centralen firades in med en superfest på perrongen den 23 november 1957.
I dag är det exakt 60 år sedan tunnelbanestationerna T-Centralen och Gamla stan öppnade för första gången.
Öppningen innebar också startskottet på satsningen med konst i tunnelbanan.

Idag är Centralen den givna knutpunkten för Stockholms tunnelbana. Men så har det inte alltid varit. Utbyggnaden av tunnelbanan började istället på Södermalm.

Redan 1933 invigdes Södertunneln och ordet tunnelbana började användas. Egentligen var det dock spårvagnar som trafikerade sträckan Slussen – Södra Bantorget (i dag Medborgarplatsen) – Ringvägen (i dag Skanstull).

Kungen klippte bandet

Först 1950 invigdes den första riktiga tunnelbanelinjen som gick mellan Slussen och Hökarängen. Under 50-talet byggdes den gröna linjen ut i snabb takt.

Bland annat fick Vällingby tunnelbana in till Kungsgatan (i dag Hötorget) 1952.


Missa inte vår tävling!


Gamla stan och T-Centralen fick vänta fram till 1957. Men den 24 november var det dags för kung Gustaf VI Adolf att klippa bandet tillsammans med drottning Louise och borgarrådet Helge Berglund.

Startskott för konstsatsning

Den nybyggda stationen på Centralen innebar också startskottet för satsningen på konst i tunnelbanan. Tolv konstnärer fick i uppdrag att utforma konsten vid T-Centralen och vid öppningen 1957 fanns ett helt konstgalleri på plats, skriver Marie Andersson i boken En guide till konsten i tunnelbanan.

När tunnelbanan byggdes ut under 1960-talet fortsatte satsningen på konst och i dag marknadsför SL tunnelbanan som världens längsta konstutställning.

På lördag (klockan 12.00, 13.00 och 14.00) ger SL tre specialvisningar av T-Centralens 1950-talskonst tillsammans med konstguiden Marie Andersson.


Bildfest: Resan mot T-centralens invigning 1957

Tunnelbanan byggs under Vasagatan framför Centralstationen i maj 1952. Foto: Ericsson, Vimar (Stadsmuseet)

För att binda ihop Slussen med Hötorget behövde tunnelbanan byggas under Strömmen. Här under dagens Centralbron. Foto: Kjellström, John (Stadsmuseet).

Bygget av tunnelbanan under Norrström sett nerifrån. Foto: Lind, Tore (Stadsmuseet).

Tunnelbanan byggs under dagens Sergels torg. På bron t.v. går Klarabergsgatan och t.h. Mäster Samuelsgatan. Foto: Ronninger, Herman (Stadsmuseet)

Golvet i Centralstationens stora hall grävs upp. Stressgången mellan centralen och T-centralen ska anläggas. Bilden från 11 januari 1957. Foto: Lantz, Gunnar (Stadsmuseet).

Byggarbeten inne på T-centralen 1957. Foto: Spårvägsmuseet.

Foto: Spårvägsmuseet.

Foto: Spårvägsmuseet.

Foto: Spårvägsmuseet.

Städning och förberedelser inför invigningen i november 1957. Foto: Lantz, Gunnar (Stadmuseet).

Foto: Spårvägsmuseet.

Biljetthallen, när den var ny. Foto: Spårvägsmuseet.

23 november 2957, dagen före invigningen 24 november, hölls en taklagsfest på T-centralens perrong. 1900 sittande gäster – den största middagsbjudningen i Stockholms historia dittills. Foto: Spårvägsmuseet.

Serveringen skedde från tunnelbanevagnar. Foto: Spårvägsmuseet.

Foto: Spårvägsmuseet.

Foto: Spårvägsmuseet.

Foto: Spårvägsmuseet.

Foto: Spårvägsmuseet.

Foto: Spårvägsmuseet.

Foto: Spårvägsmuseet.

Foto: Spårvägsmuseet.

Den 24 november 1957 invigde Kung Gustaf VI Adolf den nya stationen. Foto: Spårvägsmuseet.

Och så T-centralen i dag. Där konsten sitter kvar på väggarna sex decennier senare. Foto: Mitt i Stockholm.