ANNONS

Centrumchefen: ”Det finns en plan med allt”

"Många känner sig hemma i Solna Centrum", säger Veronica Sjövik Sten.
"Många känner sig hemma i Solna Centrum", säger Veronica Sjövik Sten.
Att butiker stänger har väckt oro hos handlare och besökare i Solna Centrum.
Men det ser centrumledningen inget skäl till.
– En tom lokal innebär att något nytt kommer att ske, säger Veronica Sjövik Sten, centrumchef.

ANNONS

Mitt i Solna har i flera artiklar skrivit om Solna Centrum. Många kunder gillar sitt centrum, men efterlyser mer personliga butiker. Handlare har uttryckt oro kring att shopparna övergett centrum för Mall of Scandinavia.

Vi ringde upp centrumchefen.

Somliga anser att kedjorna har ersatt det personliga i Solna Centrum. Vad säger ni om det?

  Jag skulle säga tvärtom, jag tycker vi har en väldigt bra balans mellan kedjor och egna företagare. Solna Centrum har mycket personlighet och lokal förankring. Många känner sig hemma här. Det ser vi genom att vi har många återkommande besökare, säger Veronica Sjövik Sten, centrumchef.

En del handlare anser att kunder lämnat centrumet för Mall of Scandinavia. Är det så?

– Den bilden delar inte jag. Mall of Scandinavia är en shoppingdestination och en turistattraktion med utbudet anpassat därefter. Solna Centrum är lokalt och hemtrevligt där besökaren bor och jobbar i närområdet. Med tanke på befolkningstillväxten, och att antalet arbetsplatser ökar, råder ingen tvekan om att det finns behov av båda, och båda har en stark positiv tillväxt.

Besöksantalet ökar i Solna Centrum, berättar Veronica Sjövik Sten, som dock inte vill gå in på siffror.

Flera anser att butiksstängningar är ett problem.

– Vi som jobbar här varje dag ser inte den trenden. Ett centrum är alltid under förändring, det medför att några flyttar ut och andra in. Det är det som skapar ett levande centrum. Det finns en plan med all och en tom lokal innebär att något nytt kommer att ske. Vi har många öppningar på gång att se fram emot.

ANNONS

Som exempel nämns Lidl, salongerna Ego barbershop och Saga of Scandinavia samt underklädeskedjan Change lingerie.

En handlare efterlyser fler evenemang som drar folk. Vad har ni på gång?

– Vi har flera events planerade i november och december. Black Friday och sen julen med ett brett program med inslag som luciatåg, musik, pynta pepparkakor och träffa tomten.

Det finns inga planer för ägaren Unibail Rodamco, som även äger Mall of Scandinavia, att sälja Solna Centrum, uppger Veronica Sjövik Sten.