Chef om Skolverkets kritik: ”Vi gör vad vi kan”

Mats Vikström när vi besökte skolan i juni.
Mats Vikström när vi besökte skolan i juni.
I går berättade vi om att Skolinspektionen kritiserar Ikasus bland annat för att det saknas behöriga lärare.
Här svarar regionchef Mats Vikström på Frösunda skolor, som driver Ikasus, på kritiken.

När Skolinspektionen mellan våren 2017 och oktober 2018 gjorde flera besök på Ikasus framkom en rad brister. Den allvarligaste är att det saknas behörig personal. Just nu finns bara en enda behörig lärare på särskolans och gymnasiesärskolans 30-tal elever. Skolans inriktning är barn och ungdomar med autism, autismliknande tillstånd och utvecklingsstörning.

 

Trots personalläget ser Mats Vikström med tillförsikt på framtiden.

Men att det bara finns en behörig lärare på skolan är väl allvarligt?

– Vi har just intervjuat två behöriga lärare och har tre till på gång. Men det är få utbildade lärare som sitter hemma och väntar på jobb. Vi gör vad vi kan. Annonserar och utnyttjar rekryteringsföretag. Så det där kommer vi att lösa, säger Mats Vikström.

Hur löser ni det?

– Vi har tre erfarna tränare som vikarierar som lärare under medan vi söker behörig personal. De planerar undervisningen utifrån styrdokumenten och bryter ner kunskapskraven till undervisningsmål. Eleverna arbetar aldrig ensamma, de har alltid en vuxen vid sin sida.

Men tränare är inte detsamma som behöriga lärare.

– Nej, men de får utbildning i TBA, en metod man använder med personer som har de här svårigheterna och som  visat sig framgångsrik. Men jag säger inte att vi inte ska fylla på med lärare, det håller vi på med naturligtvis.

Det verkar vara svårt att rekrytera behörigt folk.

De senaste 10–15 åren har det blivit allt svårare. Det är stor lärarbrist och många som går i pension. Inte alla fullföljer heller sin utbildning. Då måste politiker och lärarfackliga organisationer se till att det blir ett attraktivt yrke och att man får en lön som motsvarar 5–6 års universitetsstudier.

Den som ska undervisa på särskola och gymnasiesärskola behöver förutom vanlig lärarexamen också speciallärarutbildning. Men antalet lärare med den kompetensen räcker inte för landets särskolor och gymnasiesärskolor. Ikasus är därför inte ensamma om att ha ont om behöriga lärare.

Enligt Skolverket ligger andelen behöriga lärare bara på 14,9 procent i grundsärskolan mot 71,4 procent i den vanliga grundskolan. I gymnasiesärskolan är andelen behöriga lärare 21,4 procent mot 80,6 procent i vanliga gymnasiet.

– Det är få som har speciallärarutbildning, säger Mats Vikström. Däremot söker vi behöriga lärare som har erfarenhet av att jobba inom särskolan. Sen kommer två av våra tränare att påbörja lärarutbildning till våren. Det är roligt att de vill bygga på sin kompetens.