Min lokala hjälte

Chips eller blomkål som fredagsmys?

Blomkål är också godis...
Blomkål är också godis...
Mats Wetterlund och Veronicka Axelsson på Coop i Djursholm har kunder som köper mer grönsaker och mindre godis än alla andra i landet
Mats Wetterlund och Veronicka Axelsson på Coop i Djursholm har kunder som köper mer grönsaker och mindre godis än alla andra i landet
Grönsaker kan också vara godis.

I alla fall i Djursholm.

En nyckel till god hälsa är bra kosthållning. Få har tagit till sig budskapet så väl som Danderydsborna, som är friskast i landet. I jämförelse med resten av landet är kosthållningen här ofta extremt hälsosam. Veronicka Axelsson, ansvarig för grönsaksavdelningen i Coops butik i Djursholm, har ett aktuellt exempel:

– Numera säljer vi färsk gurkmeja här, det stod i en artikel att det är bra för fettförbränningen, då blev folk som galna i det.

Varor som chips och godis är däremot inte lika populärt.

– Vi säljer faktiskt en mindre andel konfektyr än andra Coop-butiker, säger Mats Wetterlind, butikschef.

Han berättar att han en gång hörde en mamma fråga sin son om denne ville ha blomkål eller morötter till fredagsmys.

– Pojken jublade och skrek att han ville ha blomkål. Så ser det nog inte ut när man har fredagsmys på många andra ställen i Sverige.

Mats Wetterlind menar att intresset för hälsokost grundar sig i att folk har god ekonomi.

– De hänger antagligen ihop med plånboken. Folk har helt enkelt råd med en annan livsstil. Då blir det bättre mat. Köper man kött är det ofta lite bättre varor med mindre fett, säger han.

I butiken i Djursholm dignar hyllorna av färsk frukt. Det är inte en slump. Faktum är att det brukar finnas mer frukt och grönsaker här än i andra butiker. Det har sina skäl.

– Vi säljer en större andel grönsaker här än på någon annan Coop-butik i landet, säger Mats Wetterlind.

Som den lokale handlaren har Mats Wetterlind bra koll på vilka varor som det äts mycket av i området. Bilden han ger är tydlig. Danderydsborna äter nyttigt. Ibland till och med extremt nyttigt.

– Det ska vara hypernyttigt och ekologiskt. De är mycket medvetna om vad de stoppar i sig. Vi får ofta frågor om produkter som vi aldrig hört talas om förut, säger han.

Det har lett till att de köper in flera varor som inte går att hitta i andra svenska butiker.

– Det är mycket konstiga mjöl och olika sorters frön, folk är väldigt snabba på att haka på hälsotrender, säger Mats Wetterlind.