Civilklädda poliser fångar trimmarna – ”effektivaste sättet”

Polisen satsar mot trimmandet.
Polisen satsar mot trimmandet.
De trimmade mopederna är inte lätta att fånga för polisen. Förutom att söka vädja till föräldrar om hjälp, så arbetar polisen på flera fronter med problematiken.
– Riskfyllt att följa efter, säger kommunpolisen.

Mitt i har tidigare skrivit om problemen med trimmade mopeder som buskör i Järfälla och Upplands-Bro. Främst i Viksjö och Brunna. Polisen har arbetat aktivt med detta under våren, men busförarna är inte lätta att fånga.

– Är du polis i yttre tjänst och sitter i en bil och ser en misstänkt stulen eller trimmad moped är det ingen ide att åka efter om de vägrar stanna. Det är dömt att misslyckas, säger Nilsson.

Jakt medför risker

Mopederna kan lätt komma undan genom att köra in på småvägar till exempel. Även om polisen har MC-poliser är det alltid en avvägning om det är värt att jaga mopedisterna.

– Det medför ju risker. Både för tredje part, det vill säga någon annan som kan bli påkörd, och för ungdomen på moped. Det är klart att de blir stressade och rädda när de ser blåljusen, säger Magnus Nilsson och förtsätter:

– Om man jämför med vuxna MC-förare som kör i samma hastighet som de här ungdomarna är det stor skillnad både på förnuft och på hur skyddade de är ifall något skulle gå snett. En vuxen har ju hjälm, skinnkläder med skydd och så vidare. En 15-åring kan tycka att det räcker med flip flops och luvtröja.

Tar dem när de står stilla

Polisen har den senaste tiden fokuserat på just mopedproblematiken i området. De har arbetat på flera fronter. Både genom synlighet och med MC-poliser. Men även civilt.

– Det är det effektivaste sättet att ta dem. Att som civilklädd röra sig på platser där vi vet att de kommer att stanna. Bensinmacken eller fritidsgården, säger Nilsson.

Då kan polisen kolla mopeden utan att behöva jaga dem, med alla risker det innebär.

– Vi får ofta höra från ungdomarna att de tycker att vi är ”fega” som arbetar så. Men det är det bästa alternativet, säger Magnus Nilsson.