Bråket om crossbanan i Grödinge fortsätter

Crossåkning på banan i Uringe har blivit en långdragen fråga.
Crossåkning på banan i Uringe har blivit en långdragen fråga.
Frågan om crossåkning på Uringebanan tar ett nytt varv.
Störda grannar står mot crossklubben som hävdat konkursrisk.
Nu har kommunen fattat ett nytt beslut som kommer att överklagas.

I går fattade miljö- och hälsoskyddsnämnden i Botkyrka beslut om körtider för crossåkningen på Uringebanan i Grödinge. Frågan har tidigare avgjorts av både kommunens nämnd, länsstyrelse och senast av mark- och miljödomstolen i februari. Då, i februari, var ingen nöjd med utfallet – varken crossklubb eller protesterande grannar.

I måndags fattade nämnden ett nytt beslut. Detta efter att klubben gjort en ny ansökan till Botkyrka kommun. Den här gången med en ny bullerutredning som klubben låtit genomföra och med ny information om åtgärder mot buller. Detta tog mark- och miljödomstolen inte hänsyn till i februari.

– Tidigare hade banan en annan sträckning och det har också tillkommit bullervallar, säger Myrna Persson (MP) som är ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden.

Grannar störda

Men åtgärderna imponerar måttligt på Vivi Anne Ekholm som är en av grannarna.

– Vi kommer att överklaga, säger hon.

Myrna Persson vill inte ta ifrån henne känslan av att vara störd.

– Det är ett störande och speciellt ljud. Men vi följer de lagar och regler som finns. Och klubben ville köra till klockan 21, men nu får de sluta klockan 20 sommartid, säger Myrna Persson.

En enig nämnd

Nämnden var enig. Beslutet innebär i stort sett utökade tider för 450 kubikscrossar men inte i den omfattning som crossklubben MX Stockholm ville ha.

– Jag räknar med att både klubb och grannar kommer att överklaga beslutet , säger Myrna Persson (MP) som är ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden.

Klubben har hävdat konkursrisk om den måste följa de begränsningar för större crossar som domen i februari gav. Då fick man bara köra med sådana en gång i veckan. Enligt det nya beslutet kommer det att vara möjligt att köra 450 kubikare tre gånger i veckan.

– Antalet dagar de beslutat om harmoniserar ungefär med vad vi vill, men vi har blivit ganska begränsade i när på dagen vi får åka. I dag får vi till exempel ställa in ungdomsträningen, säger Peter Carlsson från MX Stockholm på tisdagen.

”Vi kan inte förstå”

Han fortsätter:

– Vi kan inte förstå varför det ska finnas en begränsning på kubik för vissa dagar. Vi har visat att både 250cc och 450cc ligger inom riktvärdena, säger Peter Carlsson.

I området runt banan i Uringe finns grannar som känner sig störda av åkningen. Flera skriver till kommunen att de befarar att grundvattnet kommer att påverkas negativt.

”Ett hån”

– Det känns som ett hån mot oss som ska genomlida både buller och avgaser samt risken för föroreningar i vårt dricksvatten. Är klubbens ekonomi viktigare än oss boende, säger Vivi Anne Karlsson som anklagar både kommunen och Miljöpartiet för att visa dubbelmoral när det gäller miljötänk.

Peter Carlsson på MX Stockholm är å sin sida besviken för att klubben inte får skölja av sina crossar vid banan.

– De här cyklarna har ju täta system. Det kommer inte ut någon olja ur dem. I så fall skulle ju det innebära att det skulle kunna komma in sand i dem. Vi erbjuder oss att bara tvätta cyklarna på hårdgjorda ytor med rening, säger han.

Fakta

Första tillståndet kom 198

1988 fick MX Stockholm sitt första tillstånd för att köra cross i Uringe.

2013 lämnade klubben in en ny ansökan om utökade tider. De beviljas tillstånd, men inte så mycket som klubben önskar.

2014 Efter att både grannar och klubb överklagat fastslår Länsstyrelsen kommunens beslut.

2017

Februari

Mark- och miljödomstolen slår fast att ett nytt beslut från länsstyrelsen ska gälla. Den här gången med en utökad tävlingsdag per år.

April

Klubben lämnar in ny ansökan till kommunen. De hänvisar till nya bullermätningar och ny banfigur.

September

Kommunen tar nytt beslut om tider för klubben. Beslutet innebär större möjligheter för klubben att köra med 450 kubikare.

Källa: Botkyrka kommun