Så rustar du dig inför en cykelvinter i Väsby

Roger Andersson framför en värstinghoj. Men det går att komma billigare undan i vinter.
Roger Andersson framför en värstinghoj. Men det går att komma billigare undan i vinter.
Snö, slask och istappar i näsan kanske avskräcker en del från hoppa upp i sadeln under vintern. Men i Väsby har året runt-cykling blivit allt mer populärt.
– Det är stor skillnad mot hur det såg ut för fem, tio år sedan, säger Roger Andersson, chef på Cykelhuset i Väsby.

Det är 8–9 grader i luften, uppehåll och blåser friskt. Har man tur får man medvind när man hoppar upp på hojen.

Men Väsbys cyklister lyser med sin frånvaro denna morgon. Med undantag av Olov Rosén. Han cyklar året runt – sommar som vinter.

– Jag har bara en dryg kilometer till jobbet. Det skulle väl vara om det regnar extremt mycket som jag inte cyklar.

Att hänga på ett par vinterdäck på sin DBS Golden Flash från 1970-talet har han inga tankar på.

– Vägarna är sämre på vintern än på sommaren, men det brukar gå bra.

Olov Rosén har inga planer på att skruva på vinterdäck.

Isgator bildas lätt

Roger Andersson är chef på Cykelhuset i Väsby. Att köra utan dubbdäck under vintermånaderna är inget han skulle rekommendera.

– Klimatet här är väldigt omväxlande. Det snöar, det tinar och sen fryser det på. Då blir det isgator. Snöar det sen så kan det se jättebra ut, men där under ligger den där isgatan.

För 21 år sedan startade han Cykelhuset. Han säger att Väsby är en av de cykelfattigaste kommunerna i hela Sverige men att året runt-cyklingen ändå har ökat de senaste åren.

– Det är stor skillnad mot hur det såg ut för fem, tio år sedan. I dag är det många fler som kommer in och byter till dubbdäck. Det är väl de milda vintrarna som bidrar till det ökade intresset.

Vad bör man tänka på när man ger sig ut i snö och slask?

– Använd sunt förnuft. Klä dig i lager på lager, men inte för varmt för då kommer du svettas. Sen är det viktigt att man har bra belysning, dubbdäck och skärmar – gärna sådana som går ner så långt som möjligt på däcken så att du inte stänker ner dig själv eller andra.

 

Dubbdäck är ett måste i vinter, menar Roger Andersson.

Roger visar en värstingcykel för 97 000 kronor och menar att den är grym för vintercykling, men det går faktiskt att komma billigare undan. För ett par nya dubbdäck och arbetet med att sätta på dem får man betala drygt 650–850 kronor.

Ingen vinterkampanj i Väsby

I bland annat grannkommunen Sollentuna har man startat ett projekt för att inspirera fler att ta cykeln under vintermånaderna. Kampanjen är en del av nätverket ResSmart som även Väsby kommun är en del av.

– Men vi valde att stå utanför kampanjen den här gången. Vi var tvungna att prioritera bort det, säger Morgan Pettersson, miljöstrateg på kommunen, och fortsätter:

– Men det är absolut något vi följer och är intresserade av. Vi vill att fler ska cykla och då måste vi försöka ge bättre förutsättningar för cyklisterna. Det handlar om alltifrån skyltning till parkering och nya cykelvägar.